• Anonym (Undrar)

Kan man anmäla anonymt till fk?

Hej! Jag undrar om man anonymt kan anmäla bidragsfusk till försäkringskassan? Det är nämligen så att jag vill anmäla fusk. För visst är det väl fusk när två människor bor ihop, men inte skriver sig på samma adress (mannen skrivit sig på annan ort hos sin mamma flera mil därifrån) för att inte bli av med bostadsbidrag och för att kronofogden inte ska dra mer pengar när man har skulder, vilket de ju gör när man är sammanboende och utgifterna därmed beräknas minska? Många tycker säkert att jag inte skall lägga mig i detta, men jag är en sån där moralkärring (tyvärr kanske) som blir vansinnig på såna som fuskar för det drabbar alltid ärliga människor som vill göra rätt för sig....och andra som verkligen behöver hjälp får det inte. Jag kan i och för sig stå för att jag tycker så här (det vet personen i fråga redan om), men för att undvika mer konflikter än nödvändigt undrar jag om man kan anmäla anonymt och om de tar anmälningar på allvar och verkligen kollar upp saker? Annars kan det ju kvitta menar jag. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man anmäla anonymt till fk?
  • CrazyOne

ja du anmäla anonymt..

• triixi

Dom blir nog mer än tacksamma om du anmäler och du kan vara anonym.

Sätt dit dom , lycka till!!

• FKKC

Ja det kan du! Försök ta reda på personnummer först (t.ex via skattemyndigheten) så blir det lättare för oss. Var noga med att inte presentera dig för om vi har uppgifter om vet som anmält kan vi vara tvugna att uppge det!

• noname

kan anmäla anonym....men håller med dig..en moralkärring på ingående...du skriver för att andra som kanske behöver hjälp ska få det...det här paret kanske behöver hjälp och enda sättet är att få dessa xtrapengar..vad vet jag..tycker inte man ska va en intrigmakerska å lägga näsan i blöt i sånt som man inte har att göra med...sköt ditt så sköter de sitt...det slår tbx till slut...känner många som tyvärr gör såhär men det finns en anledning..ÖVERLEVNAD...

• triixi

Tyvärr så är det ju vi som är ärliga som blir drabbade i slutändan, så jävla kul är det inte å betala skatt för att andra ska kunna glida.

• My Lovely Little Lumps
    noname skrev 2006-04-30 13:23:06 följande:
    kan anmäla anonym....men håller med dig..en moralkärring på ingående...du skriver för att andra som kanske behöver hjälp ska få det...det här paret kanske behöver hjälp och enda sättet är att få dessa xtrapengar..vad vet jag..tycker inte man ska va en intrigmakerska å lägga näsan i blöt i sånt som man inte har att göra med...sköt ditt så sköter de sitt...det slår tbx till slut...känner många som tyvärr gör såhär men det finns en anledning..ÖVERLEVNAD...
    det slår INTE tillbaka om man är ÄRLIG och försöker göra ärliga saker och att fuska är inte ärligt och har man inte ekoomi så får ju dom lösa det på annat sätt
    gud vad jag blir irriterad på folks om fuskar tills ig pengar så vi som betalar skatt ska få pröjsa sånt skit
  • sonica

känns nästan som att du vill "slå på någon som redan ligger", har de skulder hos kronofogden också? låter som om de har det rätt fattigt...

• triixi

Om dom står hos kronogogden så har dom ju satt sig i den sitsen själva och det ger dom fortfarande ingen rätt att bidragsfuska,eller??

• Anonym (Undrar)

Har skickat ett mail till huvudkontoret@skattemyndigheten.se nu i alla fall för deras info(använde min hotmail). Det är ju de som håller i folkbokföringen och även ärenden där kronofogden är inblandade. Ringer försäkringskassan när det blir vardag också....tack för tipset att inte presentera sig. Då skall jag undvika det. Förstår att ni finns här som tycker att man skall låta människor leva som de vill och inte lägga sig i, men jag är väl en moralkärring då....och stolt över det.

• Bollibompa

Jag fuskar inte och tycker att dom som gör det samtidigt gjort ett medvetet val, dom vet att dom gör fel och kalkylerar med risken att åka dit därför är det bara att bita i det sura äpplet om man blir upptäckt eller anmäld. Det är inte alls säkert att fuskarna har det sämre ställt än dig och mig som inte fuskar. Vi betalar alla till deras "extrapengar", vem vill inte ha det? Hursomhelst är inte jag beredd att fuska och tära på andra för den sakens skull. Anmäl du.

Svar på tråden Kan man anmäla anonymt till fk?