• Anonym

brev från kronofogden....hjälp

idag fick jag ett brev från kronofogden på en skuld på 160:- som inte vart betald. En inkassoskuld. Med skakande kropp och ett djävulskt magont ringde jag dom och frågade vad det var eftersom jag visste att det var betalt. Jag har INTE fått någon inkassoräkning men det har lik förbannat gått till KF. Hur gör jag,,,,,jag står på en massa lån och detta var väl inte vad jag behövde nu. Hur överklagar man detta?

• Svar på tråden brev från kronofogden....hjälp
  • Phantera

Hm...har ingen aning.
    Men lån som redan är tagna händer väl inget med...eller?
    Det är väl bara det att du inte får ta nya?

Men självklart lär du ju överklaga el dyl om du inte fått någon inkassoräkning!!

Hoppas det löser sig...!!

• A S K

Har du betalat så ska det inte vara någon fara... leta fram kvittot på betalningen och ring dem igen...

Lycka till!!

• Signatur

Men, om man betalar räkningen vid första brevet från fogden får man väl ingen anmärkning? Har du inte fått någon tidigare räkning från kronofogden? Har du ringt företaget bakom räkningen och pratat med dem?

• jodi

Fy vad tråkigt, men de är väll tvugna att skicka flera påminnelser innan det går till kronofogden? Har du betalt via internet? isåfall finns det sparat.
    Annars så är det nog väldigt svårt att komma från kronofogdens "register", nästan omöjligt har jag för mig. Hoppas det ordnar sig för dig.

• Tess76

Du kan ju göra ett kontoutdrag som bevis på att den är betald!? Ring företaget som skulle ha pengarna, så får dom ordna det med KF. Vet inte om det går, men du kan ju försöka!

Lycka till!

• lurksmulan

Du får kontakta företaget som skickat ärendet till KF.
    Jobbar lite med såna här grejer så jag har "light-koll".
    Du ska ha fått först en påminnelse och sen ett inkassokrav innan de kan skicka dig vidare till KF. Om du kontaktar företaget kan de kolla upp exakt när de här kraven skickats och till vilken adress.
    Om du vet med dig att du betalt, som du säger, så måste du innan du ringer kolla upp betalningen. Det är otroligt lätt hänt att det blir fel när man betalar via internet t.ex. Om du då har gjort fel får du tyvärr stå för det. Har företaget gjort fel får de återkalla ärendet.
    Innan du ringer bör du alltså ta reda på ett par grejer: 1. Hur betalade du? Postgiro, bankgiro? (till företaget). 2. Vilket betaldatum har du fått från din bank? 3. Om du betalade via internet, vilken ocr-referens har du slagit in (titta INTE på räkningen, titta på de siffror du faktiskt slagit)
    4. Har betalningen verkligen gått från ditt konto?
    5. Har du verkligen angett kontot till det företaget och inte "halkat" och valt ett annat? (också väldigt lätt hänt vid betalning via internet)

De här uppgifterna kommer du vara tvungen att ta fram om du bestrider kravet så det är lika bra att du fixar de direkt för att spara lite tid.

Lycka till med allt!

• Anonym

Jag betalade räkningen, visst något sent men om det är så att min betalning har gått förbi räkningen från inkasso så brukar man ju få själva inkassoräkningen som nu var på 160:- i ett separat brev igen. Men alltså detta gick direkt till KF. Hela min värld rasade verkligen nu, vi som hade tänkt köpa hus inom 3 år men det verkar skita sig. Jag kan tillägga att jag är JÄTTENOGA med att betala räkningarna så detta var en smäll i magen. Men om det nu är så att jag blir tvungen att betala detta ändå, Har jag då en prick hos KF i 3 år sen, eller är det som du, Signatur, säger att vid första brevet och betalning får man ingen prick.

Hjälp mig snälla

• lurksmulan

Vid första brev och betalning får man ingen prick. När du får ett BF (betalningsföreläggande) har du ett visst antal dagar på dig att betala.
    Om du inte betalar inom tidsfristen går det vidare.
    Om du betalade räkningen innan det gick till KF så ska du inte behöva betala ytterligare kostnader till KF.

• Anonym

Så här står det:

rubricerat ärende har idag inlämnats till KRONOFOGDEMYNDIGHETEN, NETALNINGSFÖRELÄGGANDEENHETEN, BOX 1545 ÖREBRO, för en ansökan om betalningsföreläggande enligt tidigare utsänt inkassokrav.

I samband med ärendet nu inges till KF för ansökan om betalningsföreläggande så tillkommer ytterligare 640:- i kostnader

Skulden till dags dato uppgår till 805,27:- avseende kapital 0kr ränta 5,27:- inkassokostnad 160:- kFkostnad 640:-

Detta brevet är från Gothia Inkasso

Snälla har det nu blivit en prick i registret redan????

Svar på tråden brev från kronofogden....hjälp