• Anonym

brev från kronofogden....hjälp

idag fick jag ett brev från kronofogden på en skuld på 160:- som inte vart betald. En inkassoskuld. Med skakande kropp och ett djävulskt magont ringde jag dom och frågade vad det var eftersom jag visste att det var betalt. Jag har INTE fått någon inkassoräkning men det har lik förbannat gått till KF. Hur gör jag,,,,,jag står på en massa lån och detta var väl inte vad jag behövde nu. Hur överklagar man detta?

• Svar på tråden brev från kronofogden....hjälp
  • Åsa

Med tanke på att det är det första inkassokravet du menar att du inte fått tycker jag du i första hand ska prata med Kronofogden, som säger sig ha skickat ut detta.
    Mitt intryck efter att jag på rent slarv fick en räkning som gick dit (alla företag/myndighter är ju inte _skyldiga_ att skicka påminnelse på vanliga rälkningar; man är ju själv skyldig att hålla koll på vad man är skyldig) är att de är både schyssta och samarbetsvilliga på Kronofogdemyndigheten, på inget sätt ute efter att sätta dit någon. Du kan ju inte bevisa att du inte fått något, de måste ju utgå från att postgången fungerar om de har rätt adress på dig, men du kan ju berätta det. Om de inte accepterar det är det bara att säga till dem att du ska betala på en enda gång.

• Anonym

pratade nu med Gothia Inkasso, betalde jag in detta omgående så skulle hon ringa till KF och stoppa det men annars skulle det bli en prick sa hon, så jag fick betala in det,,,,så var det med den budgeten nu, F*N men jag slapp pricken iallafall.

Gjorde jag fel?

tack för era svar

• lurksmulan

Nej du gjorde helt rätt. Bättre att betala och slippa merkostnader.
    Men i ditt första inlägg skrev du att du vet att du har betalt, men lite sent.
    Då kan de inte kräva dig på annat än dröjsmålsränta och inkassokrav.
    Kaptitaldelen är redan betald, så om du betalt den igen och har kvitto på det kan du kräva de pengarna tillbaka.

• Anonym

ja jag har betalt med vart de fått inkassokostnaden ifrån vet jag inte.....men strunt sak samma nu är det betalt även om det vart lite dyrare men nu slipper man KF

• lurksmulan

Ibland kan det vara värt ett par kronor extra för att slippa mer oro!

Men som sagt, om du betalt innan ett inkassokrav gått ut ska du inte betala mer. Sen är det upp till dig om du vill gå vidare med det eller inte.

Skönt att du är gladare nu!

• ickelpicka

Du gjorde rätt i att betala. Hade jag varit du hade jag utöver detta skickat ett brev till KFM och gjort en invändning om att skulden redan är betalad. Har sett åtskilliga fall där gäldenären missat göra detta, och fordringsägaren glömmer att dra bort sitt krav från KFM, varför gäldenären (dvs du) ändå får en prick. Genom att göra en invändning om att betalning redan är erlagd behöver du inte förlita dig på andras handlingar för att inte få en betalningsanmärkning.

• alan

Du gjorde helt rätt!!
    Nu kan du (om du orkar) driva saken och försöka få tillbaka dina pengar..
    Lycka till!!

• Phantera

Skönt att du slipper pricken i alla fall!!

Så kanske ni kan köpa er ett hus!!

Lycka till!!

• FancyFace

Man är prickad när man väl får från krodofogden.
    Bara företaget man är skylldig pengar till kan dra tillbax anmälan.

• FancyFace

Läste resten av tråden oxå.

Som sagt, bara företaget kan dra tillbax.
    Skönt att det löste sig

Svar på tråden brev från kronofogden....hjälp