• Lishon

Kaffe?

Att inte dricka alkohol, nyttja nikotin och droger är ju självklart under graviditeten men hur resonerar ni kring kaffe?

När jag gick gravid med sonen så slutade jag med allt som kunde tänkas vara onyttigt. Jag var paranoid eftersom jag hade fått missfall vid min första graviditet. Nu tar jag det lite lugnare och äter sunt med måtta. Dricker fortfarande kaffe men har minskat ner på antalet koppar. Hur gör ni andra kaffedrickare? Bör man sluta med kaffe?

• Svar på tråden Kaffe?
  • Tuzza

Har funderat på en sak...Är det pga koffeinet man inte ska dricka kaffe? Varför finns det då inga rekommendationer kring cola? Jag dricker kaffe men max 3 koppar (eller halva muggar iaf) om dagen...Men kan man dricka hur mkt cola som helst egentligen? *funderar*

• misun

Jag skulle inte dricka cola. -det gör jag inte i vanliga fall heller. Rekommendationen gäller kaffe då det är det vanligaste sättet för vuxna i sverige att få i sej koffein. Däremot står det på burken/flaskan på sportdrycker och liknande -typ redbull- att det inte är lämpligt för gravida att dricka det. Såna drycker innehåller väääldigt mycket koffein...
    Jo-det finns coffeinfri cola om jag inte är helt ute och cyklar.. om man är sugen på cola alltså.

• NiXxI

Misun...så det är pga koffeinet?? Det var det jag undrade
    För te är inte koffeinfritt heller...summa summarum bör det också då påverka hjärtfrekvensen?? Även om te innhåller 1/10-del av koffein från vad kaffet gör...

Det finns både koffein-fritt kaffe, te och läsk.

Men det är mig märkligt att en statlig instans gör rekomenadtioner på enbart en dryck med koffein i som kaffe och inte tar upp de andra om det NU är koffein-halten. I så fall borde ju energidryckerna också stå med. För att även om sunt förnuft råder hos oss, så råder det ju inte hos alla.....

• Bula på magen

Huu...ett liv utan kaffe??? Det skulle ju aldrig kunna fungera!! Ni anar inte hur glad jag blir över att höra att det finns fler som inte kan tänka sig att helt ge upp denna fantastiska brygd som kaffe!

hihi

Nej visst..man bör väl dra ner på mängden! Jag ska vara stark! Jag jobbar som konsult och spenderar mesta delen på ett kontor vilket brukar innebära mycket kaffe...men nej, jag ska sluta med ett par koppar! Bättre är väl att kunna njuta av kaffe på morgonen tillsammans med sin älskade ute på balkongen med frukost framför sig?

Kramar till er alla!

MVH Jess (5e veckan)

• sandra1978

Älskar kaffe och fick rekomendationer att hålla mig till 3 koppar/dag vilket jag håller.
    Tror inte att det är så farligt med kaffe men om man är osäker så finns ju koffeinfritt kaffe som jag tycker smakar lika bra.

• Sporttjejen

Har också fått rekommendationen 3 koppar om dagen. Min BM påpekade förra gången jag var gravid (fast då var det 4 koppar om dagen som var max) att det är KOPPAR och inte muggar man menar.
    Å andra sidan tycker inte jag att kaffe smakar lika gott längre...

• ninen och J

Ja det är pga koffeinet som rekommendationerna finns.

Jag håller med misun - koffein känns som ett alldeles för starkt stimulantia för en ofödd bebis, livsmedelsverkets rekommendationer eller inte. Jag är i vanliga fall galen i kaffe, men hade turen att ogilla det i början av grav. och sen tog jag inte upp kaffedrickandet fast jag hade kunnat, var ju inte beroende längre så det var lätt.

En bebis vars mamma dricker mycket kaffe borde ju också bli koffeinberoende??

• Kallemero79

Här är en till som drack kaffe, till en början... Nu (v8) klarar jag inte av lukten, utseendet eller ens tanken av en kopp kaffe pga illamåendet, tyvärr..Saknar mitt eftermiddagskaffe:)

• misun

NIxxi

Jag håller med dej nixxi att det är konstigt att slv inte beskriver tydligare vad det är i kaffet som är farligt och varför. Då skulle det vara lättare för människor att använda sitt sunda förnuft när man kryssar mellan varor i butiken.

Även choklad innehåller koffein och ytterligare ett liknande centralstimulerane ämne som heter Théobromin som dock inte är lika starkt. Man skall dock peta i sej försvarliga mängder choklad för att komma upp i mängden koffein som finns i kaffe. Grönt the innehåller mindre koffeiner (eller teiner) än svart the och rött the (rooiboos) innehåller inget koffein alls. Så det thet kan man kalasa på hur mycket som helst.

• Sante

Min Bm rekom.mig att dricka kaffe istället för te,jag har problem med magen o te är stoppande,dricker koffeinfritt Gevalia kaffe,gott!

• Rosalia

Jag har slutat helt. Men jag är j-gt trött kan jag säga! Drack myyycket kaffe tidigare... och snusade. Men nu har jag gjort slut med kaffet och snuset

• Bula på magen

Ska nog släpa mig ner till affären på vägen hem idag...det blir en omväg men det innebär ju bara lite extra motion vilket bara är bra! ökar ju syresättningen till liten bula. jag måste testa koffeinfritt kaffe! =)

Svar på tråden Kaffe?