• Anonym (okunnig)

Jag är så dålig på engelska.

Jag är så dålig på engelska ,så att det är rent pinsamt! Ett barn på 10 år är duktigare än mig

Vågar man, eller kan man bli duktig på ett språk när man är vuxen är det någon som vet.
    för som det är nu vågar jag inte ens öppna munnen om jag blir tilltalad Jag förstår vad de säger jag kan prata i fantasin , men i verkligheten försvinner alla ord.
    jag är bara så dålig

• Svar på tråden Jag är så dålig på engelska.
  • Bagarberta

Låter som att det är självförtroendet som tryter mer än kunskaperna?!
    Se på många engleskspråkiga filmer å ta bort texten! Man lär sig massor! Läs engelska texter högt när du är ensam. Ingen som hör när/om du säger fel.

• ICT

Läs "lätta" böcker/tidningar- där engelska språket inte är så avancerat.

Min pappa gick på någon "brush up your English" kurs vid ca 55+ års ålder.

Vad du än bestämmer dig för att göra...lycka till!

• Anonym (okunnig)

Tack för era posetiva svar

• Bo Peep

Om du vill bli bättre på engelska så finns det många sätt att gå tillväga. Som Bagarberta skrev så är det bra att ta bort textremsan, eller ha en engelsk textremsa. Lyssna mycket på musik på engelska, läs engelska böcker, först barn- och ungdomsböcker, sedan lite svårare, gärna sådana du redan läst på svenska. Språkkurser med band som du kan lyssna på är en klassiker. Språkurser på ABF och liknande kan ge dig "pluggkompisar". Det allra bästa sättet är att tillbringa tid utomlands så att du omges av språket och tvingas att använda det och så småningom tänka på det språket. Det kommer att gå kanon om du bara vill!
    Jag tror att du har ett betydligt större ordförråd än du vet om, det kommer du att märka när du börjar använda det. Och så glöm inte - lär dig fem nya ord varje dag genom att kolla i tidningar eller på TV!! Skriv upp och repetera, sen är det dags att sätta in dem i meningar. och sen fem nya i morgon. DU får snabbt ett större ordförråd.

Lycka till
    Bo P

• Bagarberta

Beatrix Potters barnböcker kan jag rekomendera....dom är iof. väldigt korta. Men inte fåniga som en del barnböcker. utan dom är bara vansinnigt söta! Jag tar fortfarande fram dom ibland å läser dom!

• Åke Vilse

Gå en kvällskurs på något studieförbund och bättra på både självförtroende och kunskapsnivån.

• Blåklinten

Jag har undervisat många vuxna i engelska på komvux och andra ställen. Jag kan lugna dig med att säga att du är inte ensam om att känna som du gör. Men.... för det första är du förmodligen bättre på engelska än du tror, för det andra är det fantastiskt vad man kan lära sig i vuxen ålder. Ungdomar av idag har ju oftast ganska bra engelskt uttal och en god känsla för språket (inte alla, men många) men min erfarenhet är att inlärningshastigheten är lägre bland dem än bland vuxna. Vuxna kan utveckla sin engelska jättesnabbt även om man befinner sig på en grundläggande nivå till att börja med. Börja med en kurs på något studieförbund för att komma igång med pratet lite grand och för att våga lite mer. Sen tycker jag du ska ta kontakt med ditt komvux och fråga vilken kurs som skulle kunna passa dig. En del behöver repetera något eller några år från grundskolan och en del går direkt till gymnasienivå. Men ta tag i det för du kommer att känna dig så stolt och nöjd efteråt, lycka till!

• ALMTL

Jag förstår verkligen vad du menar. Hade väldiga komplex för min engelska under hela skoltiden, då man kan uppleva att i Sverige SKA man kunna typ flytande engelska...
    Jag hade också väldigt svårt att våga öppna munnen. Och det är där nyckeln till språket ligger!! Man måste släppa den där känslan av att man inte "duger"!

Genom resor utomlands har min självkänsla förbättrats avsevärt. I motsatts till Sverge uppfattades engelskan jag pratade som god i andra länder...och detta innebar att jag vågade mer, då det inte fanns några svenskar som lyssnade!
    Och ju mer jag slappnade av, och VÅGADE prata, desstå mer lärde jag mig!

Idag lever jag sedan några år tillsammans med en englsktalande man, och talar inte perfekt engelska, men känner mig väldigt avslappnad i språket! Känner att det inte gör någonting om jag uttrycker mig lite fel ibland!

• Angels

Jag är också totalkass på Engelska. Jag tänka, kan förstå, men kan inte prata. Kan inte bygga upp meningar och kan inte uttala orden rätt. Är jätterädd för att säga fel och vågar därför aldrig prata engelska och kan därför inte "träna", så jag blir bättre.

Förstår precis hur det känner. Det är jättetrist och man mår jättedåligt av det.

Men, en bra grej, är att tex låna böcker på biblioteket med boken inspelad på band, så man kan lyssna och läsa samtidigt. Då ser man ju orden samtidigt som man hör dem. Jättebra för mig i alla fall.

• sötäpplet

Min super-modiga mamma fick gå på engelska på arbetstid på sitt jobb. Hon har faktiskt förbättrat sin engelska avsevärt, så mycket så att jag märker det då och då.

Innan kunde hon inte hänga med i filmer, missade skämt när de inte översattes bra nog och att se filmer utan undertext var helt uteslutet.

Och kan hon som är 50+ kan du också!

Ta en trevlig kvällskurs vet ja! Eller gör som de tipsar om, låna hem lättlästa böcker, se Utbildnings radions program som går på TV, de har små "serier" med lättare engelska.

• Bigmom

Jag kan inte engelska.... Det värsta är att folk tar för givet att man kan engelska..

• Wagram

Bigmom: Forlat, men kunde inte lata bli att le at att nagon som har ett engelskt ord som nick sager sig inte kunna engelska

Ts: Haller med om vad nagon sa har tidigare, att det ar jattebra att tillbringa lite till i ett engelsktsprakigt land, men det viktigaste da ar att VAGA prata och strunta i om det blir lite fel. Helst skall man forsoka omge sig med manniskor som bara pratar engelska, inga svensktalande sa att man inte kan fuska!

Under tiden kan det naturligtvis hjalpa att ta kurser, forsok hitta nagon som ar inriktad pa kommunikation/sprakfardighet och inte sa mycket pa grammatik om det ar tala du vill lara dig. Filmer som nagon foreslagit ar ett jattebra satt ocksa, eftersom man kan se det de pratar om samtidigt som de sager ordet.

Lycka till!

• Bagarberta

Vi lever ju tyvär i ett samhälle där man bör kunna engelska., Det anses ju vara självklart att man kan englska. men många kan det inte! Svenska är vårt huvudspråk å då ska man inte anta att alla kan något annat språk!

Jag har haft tur å ha en pappa som är från england, så jag lärde mig engelska samtidigt som jag lärde mig svenska!

• Akk76

Det finns ju språkkurser att köpa till datorn, då kan du ju sitta hemma i lugn och ro och lära dig vilket språk du vill och visst kan du lära dig engelska som vuxen

• Wagram

Ville bara tillagga, att precis det Angels pratar om ofta ar det verkliga problemet: Att man inte vagar prata av radsla for att det blir fel. Det spelar val ingen roll om det bli lite fel, huvudsaken ar att man kan gora sig forstadd! Det ar vad jag forsoker lara mina elever varje dag (fast det da ror sig om franska).

Svar på tråden Jag är så dålig på engelska.