• capybara

torra händer

Mina händer är alltid torra på vintern, men det här året tar nog priset. Ibland ser särskilt min högerhand ut som en 80-årings och dessutom kliar det enormt.

Jag använder handkräm samt har diskhandskar när jag diskar och torkar av bordet, men det blir ändå såhär.

Vad ska man göra? Ringa till doktorn? Vänta på sommaren? Köpa nån supersalva som jag ännu inte har provat?

• Svar på tråden torra händer
  • Krickelin

Ta någon RIKTIGT fet salva, fråga på apoteket. lägg på TJOCKT lager, så att du tror att det aldrig kommer att gå in. Har du inte tid att sitta still kan du ju ta på dig handskar medan det går in.

Jag har jobbat i butik och haft JÄTTETORRA händer så att jag har fått sprickor och sår. Det finns tvålar för händerna som inte är så uttorkande också.

Fråga på apoteket, dom brukar vara hjälpsamma och värt att försöka innan man går till läkaren!

• Poena

HTH-lotion från Apoteket tycker jag är kanon. Man kan även köra med Locobase Reapir innan som en intensivkur.

• NoomiNoomi

Locobase fet kräm fungerar bra

• Emolina

Jobbar inom vården och då har man alltid torra händer nästan =) MEN..när jag började smörja in mina fötter med sån där tjock fotsalva varje kväll så märkte jag att mina händer faktiskt blev mjuka och härliga. Tåls ju att testas iaf =)

• capybara

Fotsalva har jag iofs också hört att man kan använda. Tack för tipsen allihop!

• Pimienta

Jag smörjer händerna med oliv- eller rapsolja varje kväll. Fungerar jättejättebra! Nagelbanden blir fina också.

• Svarta katten

Fenuril är kanonbra mot torra händer! Använder den främst på vintern, då jag blir extra torr. Händerna blir fina efter några dagars användning. Den finns på apoteket.

• capybara

Hur ofta smörjer ni in er då? Varje gång ni har blött händerna? Jag är gravid och kissar ofta = tvättar händerna ofta, så lite av torrheten beror nog på det.

• Svarta katten

Jag smörjer in mig så fort jag tvättat händerna, så det blir några gånger om dagen.

• skrattigtjej
    capybara skrev 2006-05-01 19:35:36 följande:
    Mina händer är alltid torra på vintern, men det här året tar nog priset. Ibland ser särskilt min högerhand ut som en 80-årings och dessutom kliar det enormt.Jag använder handkräm samt har diskhandskar när jag diskar och torkar av bordet, men det blir ändå såhär.Vad ska man göra? Ringa till doktorn? Vänta på sommaren? Köpa nån supersalva som jag ännu inte har provat?
    Jag ha samma problem som du ts..och apoteket för mejj rekomenaderade e olja jag skulle använda när jag ha haft kontakt med vatten och därefter skulle jag ta min salva jag köpte som heter: aco madical mjukrengörande hudkräm...

såhär står de på den: DU HAR: väldigt torr och känslig hud som du vill hålla mjuk och len utan att det svider.

DU behöver: En riktigt fet salva (42%) hudkräm som hjälper din hud att behålla sin mjkhet. som inte kladdar och som innehåller fuktgivande glycerin....(obs parfymerad)

ja ha exakt samma problem som du ts.. och jag använde denna salvan.... besvären ha vilat ett tag när ja smörjde regelbundet några dagar.. så den hjälper på mig....

kostar runt 80kr på apoteket.. med den där olj tvålen som med finns köpa kostade allt som allt ca 200kr... runt där...
  • Maijan

Har också mycket torr hud och har fått råden att förutom att smörja in mig även se till att dricka mycket vatten (1½ -2 l per dag) och att få i mig fettsyror typ omega 3 som finns i linfröolja, fet fisk mm. Favoriterna jag smörjer med kommer från Body Shop's Hemp-serie som jag tycker funkar mycket bra.

• chevy

Locobase mot extra torr hud... funkar jätte bra! Jag har psouriasis, o den bästa salva jag testat är Locobase! Har testat väldigt många andra salvor innan men ingen med samma goda resultat som Locobase :)

• Lilja84
    ALMOND OIL HAND INTENSE RESCUE TREATMENT , använder jag , och jga har kliande eksem och har fått kortison på recept osv , men inget har hjälpt .. köpte den och smörjde in händer precis innan jag skulle sova .. eksemen var borta till 90% på händer och det kliade inget .. nu använder jag den ca 1 gång om dagen för att undvika problem och är helt eksemfri .. jag har mina händer i vatten upp till 50 gånger om dagen
  • natta83

mini derm helt fantastisk från apoteket

• fnasket

Jag säger bara Hellusan!! hade precis samma problem som dig TS men när jag använt Hellusan ett par gånger så blev händerna pur unga igen

• skrattigtjej
    fnasket skrev 2006-05-01 23:33:24 följande:
    Jag säger bara Hellusan!! hade precis samma problem som dig TS men när jag använt Hellusan ett par gånger så blev händerna pur unga igen
    ja provade de sj... de sved för mkt fö mejj mina utslag blev vörre och spred sejj till arm vecken :s
  • Krickelin

Ja.. man ska akta sig för vissa krämer om man är RIKTIGT känslig, då svider det med vissa krämer. Som sagt, fråga på apoteket, de vet vilken hudsalva som är bäst till just DIN torrhet, det kan ju bero på olika saker.

Svar på tråden torra händer