Folsyra...I vilka livsmedel ?
Undrar i vilka livsmedel som man kan hitta folsyra ?
Tål nog inte vitamin kvinna så jag måste äta folsyran på annat sätt.
Någon som vet ?
Pelagonia v.6+6
Undrar i vilka livsmedel som man kan hitta folsyra ?
Tål nog inte vitamin kvinna så jag måste äta folsyran på annat sätt.
Någon som vet ?
Pelagonia v.6+6
Här är "Topp 100" på folsyra: www.fineli.fi/topfoods.php&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv
Goda folsyrekällor är grönsaker, frukt och bär, nötter, fullkornssäd och lever. Vid tillredning av mat förstörs en del av folsyrorna p.g.a. upphettningen.
Tack !
Skall in och kika...
frukt och grönt ..
men du måste äta enorma mängder för att uppnå dosen som rekomenderas /dag .. Jag tycker du ska fråga på apoteket , jag menar det finns juh tabletter som endast innehåller folsyra ...
Strunta i mitt val.. Själv kräks jag hysteriskt av dem.. det är järnet som gör mig illamående.. jag äter rena folsyratabletter istället.. går att hitta på apoteket
Jag blir förstoppad i magen av dem.
Nope... man måste inte äta några enorma mängder mat för att få i sej dagsbehovet av folsyra. Folsyra finns mycket i massor av olija sorters mat - tror att dom allra flesta faktiskt får i sej mer än dagsbehovet via maten. Kolla slvs livsmedelsdatabas.
de flesta får utan problem i sig dagsbehovet av folsyra - det behövs inte alls några mängder, sofialisa
det är bara de som redan fått ett barn med slutningsdefekt som har svårt att få i sig tillräckliga mängder eftersom rek för dom är mellan 5 och 10 ggr högre än för "vanliga"