• Gittan14

Hur mkt ska man betala en 14 åring?

Min 14 åring vill ha sommarjobb, men det är ju inte lätt att hitta ett "riktigt" sommarjobb, så jag tänkte "anställa" henne till barnpassning och trädgårdsarbete i sommar, men hur mkt ska jag betala henne i timmen?

• Svar på tråden Hur mkt ska man betala en 14 åring?
  • dekad

60-70 kronor kanske? På ett av mina sommarjobb fick jag 74 + semesterersättning, iofs var jag 16 då, men ändå.

• LilleSkutt

30-40 kr? Näää, jag vet inte faktiskt... När jag gick ut 9:an för 10 år sedan fick vi sommarjobb av kommunen. Vi fick då 30 kr per timme i lön... Men det var ju tio år sedan, fast man är ju lite äldre då också...

• marlene23

50kr i timmen skulle jag ge en 14-åring, men jag tycker nog att du kan försöka hjälpa henne att hitta ett jobb utanför hemmet istället.. Det finns massor av jobb inom kommunerna.. man går in på stadsdelsförvaltningen och ber om lista för sommarjobb för ungdomar! Dt finns hur mycket jobb som helst! Lycka till

• Qetesh

Är det inte bättre med "paket-pris"-
    typ, en kväll barnpassning en viss summa, nån timme (för tex att du ska til affären osv) nåt pris och klippa gräsmattan är nåt pris.

• Tindrande

beror ju på eran ekonomi, hur mycket ni har råd med.
    Men, kanske 50:- timmen?
    Jag var utan arbete en sommar, fick hjälpa till hemma, vtätta fönster och sånt, jag fick lika mycket som barnbidraget var på, 750:-
    det var jag nöjd med

• ThereseLaurin

jag skulle kolla va kommunen ger de som går på sådana där sommarjobb..

• LilleSkutt

Ooops, jag var lite snål kanske ... Men frågan är ju också om det är skattefritt ? Då är ju 60-70 kr timmen ganska mycket...

• lövet2

Här betalar kommunen 30 kronor i timmen för sommarjobb. Jag skulle då inte ge mer i alla fall ....

• Gittan14

Kommunen håller inte med sommarjobb för så unga här, de räcker inte ens till 9orna och uppåt.
    Lille Skutt, tänkte nog ha det skattefritt, tror inte det blir så många timmar iaf.
    Qetesh ja, det kanske är bäst att göra så, att jag ger henne paketerbjudande, då kanske en rabatt inte tar lika lång tid som när hon skulle gå på timlön.
    En liten kuriosa, när jag slutade 9:an 1978 så fick jag 10 kr i timmen.

• Gittan14

Tack alla för inläggen, då vet jag lite mer vad jag ska tänka på! Ha det bra!

• Qetesh

Gittan:

Nä, och så slipper du bli ruinerad.
    Min syster och kusiner är 15 o 16.
    För en kväll barnpassning ger jag 100 kr (50 var om de är två). + köper läsk och godis.
    Men så är det bara sövning de behöver göra.

• LilleSkutt

Smart med paketpris! Annars finns ju risken att det tar två veckor att rensa en rabatt !

Svar på tråden Hur mkt ska man betala en 14 åring?