• AnnaLina

Frågor om skorv i hårbotten?

Hallå,
    jag undrar hur skorv ser ut? Tror kanske min dotter har det i hårbotten. Det syns knappt, ska man ändå ta bort det? Kan det bli värre om man låter det vara? Hur tar man i sånt fall bort det?

Tacksam för svar!

Kram.

• Svar på tråden Frågor om skorv i hårbotten?
  • CeeJay

Skorvet är som gula skorpor i hårbotten (ialla fall på min tjej
    Vi har lite problem med att få bort det på henne för hon har så himla mycket hår... men några tips som jag fått här tidigare är:
    smörj in med babyolja, matolja, vaselin eller salsyvase (finns på apoteket) och låt verka några timmar och sen borsta/kamma bort alt skrapa försiktigt med naglarna.

Om bebisen har hår blir det jättekletigt men det ska tydligen försvinna efter några behandligar.

• AnnaLina

Fler som har tips att ge?

• Marlin

Måste man ta bort det undrar jag? Vår tjej har också skorv i huvudet, men vi har inte gjort nåt med det. Jag trodde att det försvinner så småningom ändå... Har jag fel?

• izabelle32

Det kan sitta kvar till 4-5 års ålder om man inte gör nåt åt det. Det är svårare när dom får mer hår...

• Emma m Theodor

Min erfarenhet är att det inte försvinner av sig själv. Massera in babyolja och gnugga försiktigt med en mjuk frotté handduk.

• Ellens mamma

Enligt mitt BVC kan det bildas eksem om (mycket) skorv får sitta kvar länge. Lite tror jag inte är någon fara.

• A Rose

Jag använde lite olivolja som jag masserade in i hårbotten. Efter några dagar kunde jag pilla bort små 'skorvbitar'.

• kaka1

Jag fick ett tips att kamma med en luskam, det fungerade... Han tyckte dessutom att det var skönt.

• Challe N

Våran dotter har haft mycket skorv. Vi använde salsyvase och kammade med luskam. Vi upprepade det kanske 6-8 ggr eller nåt innan det försvann. Men har hon bara lite så kanske det räcker med en gång.. Har hon så lite så det knappt syns behöver du kanske inte alls göra det. Hör med bvc..

• Anni

Min äldsta dotter har fortfarande skorv o hon är 2 år!
    Vi har inte varit så noga med att ta bort det och nu är hon inne i en vägra-tvätta-håret-period så hr gärna inte vaselin i hennes hår..

• Josse

Vår dotter har haft det till och från sen hon var några veckor gammal, inte så jätte mycket men tillräckligt för att vi tar bort det. Varje gång vi badar henne (var tredje, fjärde dag ungefär)så masserar vi in barnolja i håret och låter ibland det sitta över natten eller kanske bara någon timme sen använder jag luskammen (införskaffad för detta tillfälle)och hon tycker det är super skönt och det är jätte effektivt, efteråt brukar jag antingen skölja hennes hår under rinnande vatten eller så tar jag bara en fuktig handduk och tar bort det värsta oljan.
    Lycka till!

• blmamma

jag smörjde in med babyolja och lät sitta i nån timme sen kammade jag med en bebistandborste och allt följde med.. och det har inte kommit tillbaka

• Zebelon

Har fått tips att använda en salva som heter Decubal och finns på apoteket. Denna är vattenlöslig och kan alltså badas bort utan tvål.

Svar på tråden Frågor om skorv i hårbotten?