• GME

När byta till vanlig säng o hur få barnet att stanna i den?

Funderar på att byta från spjälsäng till vanlig säng i sommar. Tjejen blir 2 år 21/6 och nya bebben har BF om 17 dgr.
    När bytte ni och hur 17 får man henne att stanna i sängen ?

• Svar på tråden När byta till vanlig säng o hur få barnet att stanna i den?
  • Mamma till Ella

Min Ella fick egen stor säng när hon var 9 månader. Hon har haft perioder när hon inte vill sova i sin säng men vi har varit konsekventa och burit tillbaka henne hela tiden. Nu är hon 2 år och hon somnar själv i sin säng. Enstaka nätter kommer hon in till oss, men det är numera ganska mysigt. För oss gick det bra. Lycka till!

• nina80

Har man möjlighet tycker jag att man ska behålla spjälsängen till ungefär 3 år.

• Blåkråka

Vi söver dem och sövde dem då. Sover de så stannar de kvar tills att de vaknar.

• Bill

Vi bytte till säng när vår son var 1 år och fyra månader. Gick alldeles utmärkt, men så blev han sjuk och sen dess har han stannat kvar i vår säng. Men det är mest för att vi inte orkar bråka med honom om natten...

• mymlis

Vi böt till växasäng åt Emil då han var 1år4mån och han sov jätte gott i den från natten. Han stannar jätte bra där och somnar själv. Han kliver själv ur på morgonen och går och leka om alla andra sover eller så kommer han upp i vår säng och ligger där en stund. Någon enstaka kväll har han haft svårt och somna och kommit bort från sängen hela tiden, men sådant är det ibland.

Jag var också jätte orolig att det skulle bli svårt att få honom att somna osv och att han skulle stiga upp på natten, men det gick över alla förväntningar att byta säng!

• Lennica

Min första tjej hatade spjälsängen, hon stod och bet i den och var vansinnig. Så när hon var 1 ½ år så fick hon en juniorsäng med en bräda på sidan så hon inte skulle ramla ur. Funkade kanon! När hon var 3 år fick hon en våningssäng (i början tog vi bort stegen) som hon sov nere i. Nu när hon är 5 år sover hon uppe (med stegen).

Min andra tjej bytte från spjälsängen till juniorsängen när hon var 2 år för då började hon klättra ur spjälsängen själv (=livsfarligt!!) och hon blev jätteglad för den nya sängen och det har också funkat kanon. Hon har sovit i den 1 år nu.

Men visst man får vara lite bestämd i början och lägga tillbaka de små när de springer upp hela tiden. Fast här har det varit så att vi har gjort så någon vecka, sen har de förstått att de skall ligga kvar.

Lilltjejen lyssnar alltid på Lotta på Bråkmakargatan när hon skall sova och är det så att hon går upp. Då säger jag till henne att nej, men då stänger vi av Lotta. Eftersom Lotta är favoriten så förstår hon direkt vad som gäller och ligger kvar till hon somnar.

Men det där är jättesvårt, barn är ju såå olika så det är svårt att råda.

Vi har alltid försökt få barnen att sova i sina sängar så de känner sig trygga där. Nu när barnen är 3 och 5 år så somnar de ca 19,00-19,30 på kvällen genom att lyssna till saga och vi som är föräldrar har en hel kväll att ägna oss åt varandra och hushållet. Jätteskönt!

Lycka till!

• CeeJay

Vi "försökte" byta säng till vår tjej i julas (precis samtidigt som hon blev storasyster vilket inte var någon hit ). Hon fyller 2 år nästa vecka och sover fortfarande i sin spjälsäng. Jag tycker själv att hon är "för stor" för sin spjälis men det går ju inte att gå tillbaka i tiden liksom. Bäst är nog att vänja av med spjälsäng några månader innan syskon eller vänta tills syskonet blir några månader. Nu är lillasyster 5 månader och vi ska försöka igen snart - hon känner sig trygg i sin spjälis och sover bra där. Vi har dock den stora sängen (hög madrass) brevid på golvet fortfarande och har haft hela tiden, hon är jättestolt över sin stoooora säng även om hon inte velat sova där. Och det där med att de ska stanna kvar i sin säng - det bästa är väl att låta barnet komma in till föräldrarna om/när det är oroligt men att då bära tillbaka barnet till den egna sängen för att sitta där och lugna barnet tills det somnar om igen. Lycka till

• GME

Tack för alla braiga svar .

Vi kommer inte behöva spjälsängen förrän i juli/augusti när nya bebisen är några månader så Olivia har några månader att växa till sig på. Hon är van att somna själv i sin säng nu, men kommer förmodligen komma springa upp 1000ggr innan hon somnar (i början iaf).
    Tycker hon börjar växa ur spälsängen, man hör hur det smäller i den på nätterna ibland när hon sparkar till den eller vänder sig om. Kan ju inte vara så kul för henne.
    Blir spännande att byta, tänkte köpa en Jubee från Mio med förvaring under o lägga madrass på golvet ifall hon ramlar ur.

Ha de bra allihop!

Svar på tråden När byta till vanlig säng o hur få barnet att stanna i den?