• Mirris

Mötte en GAMMAL dam idag med en "påtvingad" omplacering!

I morse när vi var ute på promenad med vovven, så möter vi en gammal dam med rulator och en liten hanhund!
    Hundarna hälsade på varandra och jag frågade vad det var för hund.

Då visar det sig att det är en omplacering från Motala. Som hennes dotter har hämtat.. innan hon hämtade honom, Grizmo heter han, så hade hon även hämtat en annan omplacering, en japansk spets hane.

Och efter en vecka av slagsmål så ville hon inte mer.. så då fick hennes mamma hunden.
    Mamman vill nog inte ha honom. Hon var i 75 års åldern och hade svårt att gå.. och mycket att stå i.. det var pensionärsträff idag.. och sen skulle hon till stan..

Jag höll på att få med mig honom hem. Hade jag haft bättre ekonomi för försäkringar o mat o veterinärvård så hade jag tagit hem honom. Så fin.. men lite till åren kommen.. han är 7 år.

Jag blev helt paff när hon berättade.. hon måste vara hemskt snäll.. eller så har hon inget att säga till om. Det var väldigt tydligt att hon INTE ville ha hunden.
    Damen kunde ju knappt gå. Och hon kunde inte stå utan att hålla i rulatorn.
    Kopplet hade hon lindat runt handtaget för hon kund eju inte gå o hålla i det samtidigt.

Tyckte det var jättejobbigt att gå ut.. och särskilt idag nrä det spöregnade.

Och på henne lät det inte som att dottern hade försökt lämna tillbaka hunden till dom förra ägarna heller.. utan bara lämpat över på mamma.

Snälla nån.. är det nån här från MOtala som just placerat om sin pudelblandning vid namn Grizmo.. ta tillbaka honom och försök en gång till...

Jag får ONT i magen..damen verkade hemskt snäll.. men inte särskilt lämpad för att ha hund.

Hon sa det också.. att hon hade bara haft honom 1 dygn men visste inte hur länge hon skulle orka med.. och vad som skulle hända med hunden då hade hon inget svar på!!

• Svar på tråden Mötte en GAMMAL dam idag med en "påtvingad" omplacering!
  • TheBlueRose

Vilken ansvarslös dotter hon har då

• giz

ööööööööööö du kan ju inte placera om en hund som du inte har........
    men inte särskild lämpad......... jaha och hur är man som lämpad då?
    det finns omplacerare och djurensrätt där nere oxå, annser du hunden vanvårdad så ska du göra din plikt och anmäla det inte annonsera ut på detta sätt, sorry men har vart med för mycket i dom här svängarna för att va tyst.

jag ska ta min fotboll å gå till fotbollsplan...................
  • giz

dessutm om du nu blöder så för voven, kan du inte avlasta tanten när du går ut med din? kanske göra en deal att hon står för kostnaderna och du ansvaret?

• mitt nya liv

Giz
    Hon försöker inte omplacera hunden hon verkar försöka få tag på den tidigare ägaren tycker jag det verkar som.

• Mirris

Nu blev det nog nåt missförstånd.. jag försöker inte omplacera vovven.
    Damen försökte få mig att ta med mig jycken hem direkt på plats. Har aldrig sett henne förut.

Jag tycker bara hennes dotter verkar OTROLIGT ansvarslös som lämpar över jycken till en gammal dam. Det finns ju jättemånga äldre som har hundar och det är kanon.
    Den här damen verkade inte ha valt det här själv. Och hon visste ju inte hur länge hon skulle orka.. och då hade hon haft honom 1 dygn.

Jag frågade ju om dottern letade efter nåt nytt hem till honom.. men enligt damen så skulle hon själv få sätta upp lappar och försöka bli av med honom.
    Dottern hade "glömt" bort att hon hade tingat honom.. och åkte iväg och skaffade sig en annan hund. Och när Grizmos ägare ringde och frågade omhon skulle ha honom så hämtade hon honom också.
    Enligt damen så var hennes dotter "dålig på att planera".

(hon var hemskt pratsjuk.. *hehe* )

Jag har gjort misstaget förut att "blöda" för .. och hjälpa till att gå ut med hund.. men det slutar inge bra.. då blev det MITT ansvar VARJE dag att gå ut med nån annans hund, oc när jag inte kunde så fick hunden vara inne. Så det är ingen lösning.

Jag hoppas verkligen att damen ifråga hittar nån annan som kan ta hand om den här fina jycken.

Stackarn.. han har haft ett hem i 7 år.. och på en vecka har han fått flytta 2 gånger.. och det kommer bli minst 1 gång till!!

Tycker bara så synd om honom. Och om damen.

• giz

det är inte den grizmo som kommer från spanien??
    hundens........ ngt? argh jag å mitt minne.

oavsett så kanske dottern har en helt annan syn på varför tanten har den.

• Mirris

Vet inte varifrån han kom. Dom förra ägarna hade haft honom sen han var valp!
    En liten svartkrullig pudelblandning med kroksvans över ryggen.

Ja det kan hända att dottern har en annan syn på det hela.. det brukar ju oftast vara 2 sidor på allt.
    Men den sidan jag såg och hörde på 10 min var inge vidare

• mamyleine

Stackars hunden . Nu låter jag nog väldigt hård men om inte damen vill ha honom och inte tjejen som tog honom kanske bästa vägen är avlivning.

Sen tycker jag att en person ska ha så mycket vätt i skallen att man inte lämnar en hund till en handikappad person (med rullator och svårt att gå dvs, en sak med personer som är friska och handikappade. Tex åker rullstol och är "ung" osv) men en äldre dam som knappt kan gå. Varken hunden eller damen mår ju bra av de.

Hoppas hunden får det bra och att någon kan ta hand om honom. Annars är väl bästa vägen avlivning ,

• Korpan

Jag tycker att om du träffar damen igen så ge henne tipset att säga åt sin dotter att lämna tillbaka hunden dit den kom ifrån, eller så kan hon höra med den lokala djurskyddsföreningen om de kan hjälpa henne.

• giz

men han är väll chipad eller id-märkt........
    bara å kolla hundregistret, har ni tur finns namnet på förra ägaren där.
    men eftersom han var tingad så betyder det att den är från en omplacerare.

• Korpan

giz: hundarutanhem? kanske? eller är det något annat ställe du tänker på?

Svar på tråden Mötte en GAMMAL dam idag med en "påtvingad" omplacering!