• Anonym (funderande)

Hur får fk reda på om man fuskar?

hejsan jag bara undrar hur försäkringskassan kan få reda på de som fuskar. Har aldrig fuskat själv men jag vet ju folk som har gjort det. Tex om man tar ut vab samtidigt som man får lön hur får fk reda på det? är bara nyfiken på hur så många kan komma undan. Skriver anonymt för flera som jag känner finns här på fl och jag vill inte att de ska tro att jag ska skvallra på dem. Är bara nyfiken är det någon som vet?

• Svar på tråden Hur får fk reda på om man fuskar?
  • isablo

De kanske får anonyma tips, eller
    så gör de slumpmässiga kontroller
    ibland eller händer det ofta så
    kontrollerar de kanske pga av det?

Vad vet lilla jag? *snurrisnurr*

• Skysome

Försäkrindkassan dubbelkollar med dagis och jobb

• Anonym (funderande)

Men de kan väl inte ringa runt till alla jobb och dagis varje gång någon vabar eller är sjuka?

• LittleSunshine

Jag har läst ett reportage ang FK & bidragsfusk någonstans *tänker på vart* och där stod det att i flesta fall så är det anonyma tips till FK som gör att de tar och dubbelkollar.

//eRikA
  • ICT

Ska inte bl.a FK få mer resurser nu, bl.a, ny-exade från Universitet som gått på någon utb...eftersom det finns så många arb.lösa akademiker? De ska jaga "bidrags fuskare"...eller var det någon annan myndighet?

• Axels och Annies mamma

har känningar på fk och de går mycket på tips som de kollar upp och sedan görs slumpmässiga kontroller som de kollar upp. Får man en kontroll på sig kollar de med dagis och arbetsgivaren och stämmer av.

• Anonym

FK samkör också med skatteverket som registrerar alla inkomster..

• Lilla Linnéa

De dubbel kollar med dagis och jobb. Just nu har dom extra koll på detta så det är inte så smart att hålla på fuska.

• Birgitta2

De samkör även olika myndigheter med sina egna datasystem. De kan se om nån fått ut a-kassa samtidigt som de fått ut ersättning från fk. De ringer även upp slumpvis utvalda företag där personalavdelningen kan checka av sjukfrånvaron. Idag är det inte så klokt att fuska. Man kan få en rejäl smäll i nacken.

• FruCissy

Anonyma tips och andra tips

Spontana eller slumpmessiga kontroller (koll med tex dagis, arbetsgivare)

Riktade kontroller

Samkörning av register

hembesök

Stolt mamma till Alfred (aug 2004) och Elsa (feb 2006)
Svar på tråden Hur får fk reda på om man fuskar?