• Molnet

Hur ta bort vävtapet?

Har en ful vävtapet i köket som jag vill ha bort. Hur gör man det enklast?

Har fått rådet att inte ge mig på det eftersom det är jobbigt att ta bort, men jag vill tapetsera om, och det går ju inte att tapetsera över väven.

• Svar på tråden Hur ta bort vävtapet?
  • Molnet

Stress,
    hur funkar det om man vill tapetsera över den där täcktapeten med vanlig tapet sedan då?

• Björkeli

Hej.

Vi rev ner tapeten i vårat vardagsrum och insåg att det inte var sååå lyckat! Så vi fick stå med en fuktad svamp och trycka på tapeten och bit för bit pilla bort med en vanlig matkniv. Det var sådär roligt...

Att bredspackla skulle inte jag vilja rekommendera om du nu inte råkar vara målare. Det kan vara svårt att få till det riktigt snyggt.

Hade jag sett denna tråden för 2år sedan så hade jag följt tipset med återställaren!

• stress

Molnet; det är ju det som är meningen att man ska göra. Täcktapeten är beige och lite kartongaktig, man limmar upp den kant i kant på befintlig vägg ( tex väv eller oslipade tapeter ) sedan kan man ju spackla om det blir någon miniskarv mellan våderna ( Som är cirka 1 m breda ) och tapetsera som vanligt dagen efter då den torkat. Jag har aldrig haft så bra resultat då jag tapetserat förut. Väggarna blir felfria.

• stress

Tror den heter "Easy Cover", är kanske i dyraste laget. Men den är VÄRD VARJE ÖRE.

• Molnet

Stress, jamen det låter ju jättebra även om jag har svårt att se det framför mig (ser mest bubbliga dubbeltapeter ) Är det hyfsat lätt att göra själv? Är det som att tapetsera? För det är ska vara hyfsat krångligt om det inte är såna easy up-tapeter.

Ah men nu ser jag ju att de heter easy cover, låter på namnet som att det ska vara enkelt .

• Molnet

Förresten, hur fixar man easy-cover i köket där det går ledningar längs(mitt i väggen? Min tanke var ju att riva ner hela skiten och spackla samt måla, men det idén lägger jag på hyllan nu iom era braiga tips.

• stress

Jag är ingen expert på att tapetsera, sambon håller på i barnrummet ikväll med underarbetet. Om vi hade råd hade vi köpt täcktapet dit också.
    Den är jättelätt att limma upp. Köp vägglim när du köper täcktapeten och kanske handskar ( jag kände av att det var glasfiber i den ).
    Den är ju inte lika böjbar som en vanlig tapet och kan spricka om man böjer den mycket, men det är ju inga problem då man ska tapetsera över den ändå. ( Bara att dutta lite spackel över ).
    Där jag hade problem i hallen som jag tapetserade sist ( över väv ) så klippte jag bitar och limmade upp där det blev svårt att komma åt sedan spacklade jag resten. Det blev mycket lättare än att bredspackla allt eller slita ner all väv.

• Molnet

stress, är du proffs eller? För nu pratar du med en riktigt gröngöling

Jaha så man kan klippa och klistra på de områden man inte kommer åt alltså? Men, hur ser det ut efteråt, om man målar över det? Just där ledningarna går tänker jag iså fall måla easy-covern sen bara.

• stress

Försök att täcka med tapeten så gott det går och spackla resten. sedan är det ju bara att måla direkt på den då du fått ett jämt underlag.

• stress

Du kan kanske komma åt att limma bakom ledningarna och sedan sticka in täcktapeten bakom och sedan trycka fast den...

• Molnet

stress
    hur är det med väggen där easy-covern ska upp. Måste jag spackla för hål o dyl eller fixar den att täcka allt sånt?

• stress

Det fina är ju att man ska slippa ALLT underarbete, men jag slipar lite där det verkligen bucklade ut. Den är väldigt tjock så den ska fixa det mesta. Tror om du testar att känna på den att du förstår.

• stress

Vanliga tapetskarvar ska inte synas igenom iaf.

• nattinattio

spika på playvood (öh hur stavas det) spakla skarvarna å tapetsera på, fint !

• anne h

äh, jag river, går över väggen med spackel och drar loss sånt som är löst, slipar lite, sedan spacklar där det behövs, slipar, tapetserar med nytt. Klart.

Vi har haft massor med väv i huset.. slet ner det sista för ett år sedan, sååå skönt att bli av med det.

/anne.h med fyra perfekta barn
  • JennyCB

Testa att dra ner tapeten,det funkade här (det var målad väv).Men gubben fick köra slipen innan vi tapetserade sen.
    Återställaren, Easy cover och renoveringtapet kostar ca 250kr per rulle och är 1x10 meter. Det är glasfiber i den och man ska våtrummslim direkt på väggen. Vi har ett par ytterhörn och det blev inte jättesnyggt eftersom tapeten är väldigt hård. Vi har målat och inte tapetserat över sen.

Svar på tråden Hur ta bort vävtapet?