• Anonym

Vi vill att min sambo adopterar!

Ska försöka fatta mig kort...
    Jag lever tillsammans med min sambo, min dotter sen ett tidigare förhållande och min son på ett år (som är den adoptionen gäller). Jag väntar också min och min sambos första gemensamma barn.
    Vi har levt tillsammans sedan jag var gravid i v.20 med min son, men vi har haft en "till-å-från" relation i drygt 4 år.

Vi är lite fundersamma hur vi ska gå till väga för att han ska få adoptera pojken.

Ska gifta oss nu till sommaren, vilket också är att krav för att få adoptera.... Pojkens biologiska pappa har inget som helst intresse av att träffa pojken, men vi vet dock inte hur han skulle ställa sig till en adoption...
    Han avskyr både mig och min sambo.
    Jag önskar att en adoption kunde genomföras så snart som möjligt, då jag ofta tänker på och oroar mig för vad som skulle hända med min son om jag skulle avlida! Min sambo är den enda pappa han vet om och hans biologiska far är direkt olämplig som far!!

Jag och min sambo har dock ett inte alltför vackert förflutet med missbruksproblem, vilket vi dock båda sökt hjälp och genomfört behandling för! Vi lever sedan drygt 2 år i TOTAL avhållsamhet från ALLA droger!
    Hur ser myndigheterna på detta om vi ansöker om adoption???
    Min sons biologiska far har haft å har (enligt gemensamma bekanta) fortfarande ett missbruk...

Min fundering är nu: Bör vi vänta ytterligare innan vi ansöker?
    Hur väger vårt förflutna i ett sådant beslut?
    Vad händer med min son om jag avlider innan adoption?
    Kan han placeras hos sin biologiska far även om min sambo vill ha vårdnaden?
    Kan vi få avslag på ansökan om hans biologiska far säger nej till adoption utan vidare motivering? Vart vänder vi oss först och främst?

Fråga gärna om något är oklart...
    Hoppas att någon är insatt å kan svara mig!!

• Svar på tråden Vi vill att min sambo adopterar!
  • Birgitta2

Barnets far måste gå med på adoption. Det är regel nr 1. Om du avlider innan adoption får pappan vårdnaden per automatik, under förutsättning att han inte skulle ha grava missbruksproblem och att han faktiskt vill ha vårdnaden. Soc KAN placera barnet i familjehem istället för hos din sambo. Men du kan skriva i testamente i din sista vilja hur du skulle vilja ha det, och då är det åtminstone nedtecknat, även om jag inte tror att soc tar någon hänsyn till detta.

Men jag tror också, beroende på vilken tjänsteman som får hand om ärendet, att om pappan har grava missbruksproblem så kan barnet få stanna hos sambon, såsom i ett familjehem om du avlider.

Det är så många scenarion här som kan inträffa. Det bästa vore nog att kontakta socialförvaltningen med dina frågor.

• Anonym ((TS))

Min sons biologiska far skulle altså kunna säga nej till adoption bara för att vara jävlig?? Jag har vid ett tillfälle då min son var några månader kontaktat hans biologiska far, som inte hade NÅGOT som helst intresse av sin son.
    Blir så himla upprörd när jag tänker på vad som kan hända om jag skulle dö.... Då kan alltså soc. besluta att rycka upp min son från allt som är hans stora trygghet???? Han skulle inte heller få träffa sin syster då alltså???? Tar inte socialen någon som helst hänsyn till vad som är bäst för barnen????
    Det finns ju inga papper på att hans biologiska far har eller har haft ett missbruk.... Vilket det däremot gör på både mig å min sambo eftersom vi båda frivilligt sökte hjälp!!!
    Hans biologiska far lever i både missbruk å kriminalitet. Det enda som finns dokumenterat ang. hans far är dock ett längre avtjänat fängelsestraff. Men det hör väl också till det förflutna??

• Lillan7704

Jag tror tyvärr att Birgitta2 har rätt.. Barnets far måste gå med på en eventuell adoption..

En kompis till mig har sin dotter frivilligt fosterhemsplacerad och ska "få tillbaka henne" nu i sommar, men så har hennes ex, pappan till barnet, satt sig emot det, enbart för att jävlas, så nu är det full utredning på det som i stort sett var helt färdigt och bestämt, och ingen vet hur det kommer att sluta.. Han har inte varken träffat eller pratat med sin dotter på 2 år..

Om det skulle bli problem, så kontakta socialen och be dom kräva att ditt ex går och lämnar prover. Då ser dom ju att han inte är ren och detta kommer då att dokumenteras..

Vill åxå passa på att ge dig och din sambo varsin stor kram! Ni är jätteduktiga som tagit er ur era missbruk!! Jag hoppas verkligen att allt går bra för er!

KRAM!

• Anonym ((TS))

Tack "Lillan 7704"!!! Det värmer att höra! Tyvärr har det många gånger varit till min nackdel att det finns dokumenterat...att jag frivilligt sökte hjälp verkar vara av mindre betydelse.
    Men det är ändå bland det bästa jag gjort i hela mitt liv!! Mina barn förtjänar nyktra å drogfria föräldrar!!! Nu kom jag visst helt ifrån ämnet...
    Jag blir SÅ himla ledsen när jag inser hur många "pappor" (säkert mammor oxå) som tror sig ha en massa rättigheter men inga som helst skyldigheter!!! Hur f-n kan man säga att man vill ha vårdnaden om ett barn bara för att sabba för den andra föräldern??? När man knappt är kapabel att ta hand om sig själv?? Fattar man inte att det drabbar barnen värst? Vart tog BARNENS rättigheter vägen?

• Valkyriia

hmm per automatik skulle inte barnets bio pappa kunna få vårdnaden om du avlider innan adoptionen e genomförd. det är enbaryt om ni har gemensam vårdnad, och har du ensam så hade han varit tvungen att ansöka till tingsrätten om vårdnaden. Så det går ju inte per automatik bara för att han e bio. pappa.
    Och de måste ju ta hänsyn till familjebilden, och hade ju inte särat på syskonen ifall det hade kunnat gå att undvika. vare sig man har ett missbrukarförflutet eller ej. har du desutom skrivit i ett testamente att du vill att din sambo/man ska ha vårdnden så kommer de ju att ta hänsyn till det och även han hade fått ansöka till tingsrätten om vårdnaden. och de dömmer ju till fördel för barnet.

• Kloss

Läs min presentation så kan ni läsa om mitt rättsfall där jag var i vårdnadstvist och modern avled.

Där finns svaren på era frågor.

Där är redovisat hur juridiken fungerar i ett fall när en
    ensam vårdnadshavare avlider och en part vill adoptera.

www.familjeliv.se/hem/kloss/presentation.php

• MiaMaa

jag har precis blivit adopterad...

men visst det är i vuxen ålder och då har den biologiska pappan mindre talan.

sen är det så att det går in till tinget och dom gör en dom på om man får adoptera eller inte.

alla parter hörs och blir kollade...¨

du får gärna adda mej om du vill veta mera

[email protected]

john 10/6-02 jens 1/1-05
  • MammaHela

hittade detta på www.famratt.com

Kan min sambo adoptera min dotter utan faderns samtycke?

Sedan min dotters 2 årsdag har jag inte hört något från pappan och min dotter fyller 7 nu i april. Han har mitt telefonnummer och har även stött på en väninna till mig vid enstaka tillfällen men inte frågat nämnvärt efter oss.

Min dotter är uppfattar min sambo som sin pappa och hon kommer inte ihåg sin biologiske far. Vi lever ett bra liv i en liten stad utanför en storstad. Hon går i förskolan och trivs jättemycket. Om min sambo får adoptera min dotter blir vår lycka fullständig.

Om pappan motsätter sig adoption, hur fungerar det då? Jag har fått underhållsbidrag från Försäkringskassan i alla år. Jag återbetalar gärna det till honom om det skulle vara gnäll om det från honom.

Kan min sambo adoptera min dotter utan att vi behöver ringa och fråga pappan? Vad säger lagen om detta? Hur går man till väga?

Svar:

Ja, din sambo kan adoptera din dotter om ni är gifta vid ansökan. Den biologiske faderns samtycke behövs inte om du har ensam vårdnad. Däremot kommer domstolen vilja höra hans inställning till adoptionen.

Om fadern skulle motsätta sig en adoption kan han alltså inte formellt förhindra det. Möjligen skulle han kunna vända sig till domstol för att begära vårdnaden, eller del i vårdnaden, för att på det sättet stoppa adoptionen.

En ansökan om adoption lämnas in till tingsrätten där du och din sambo bor. Det finns en särskild ansökningsblankett som ska användas. Kontakta socialtjänsten (familjerätten) för vidare information. Till ansökan bifogas personbevis och ett samtycke från den biologiske fadern om han har del i vårdnaden. Tingsrätten inhämtar också ett yttrande från socialnämnden.

Avslutningsvis har du fått underhållsstöd och inte underhållsbidrag från Försäkringskassan.

Så det verkar mest bero på om du har ensam eller gemensam vårdnad.

Stolt mamma till 2 busfrön
  • Kloss

Läs min presentation så ser du vad som hände i mitt fall.

Fadern har talerätt i ett mål som gäller adoption men dock ej veto.
    Om det gäller ett litet barn så fick jag veta att praxis
    är att det inte är lätt att gå emot en föräldrer som motsäger sej adoption.

Du får inte ens byta ta bort faderns efternamn utan faderns samtycke även om du har ensam vårdnad.
    Vid 12 år ålder ska även barnets åsikt vägas in om det når tingrätten vid tvist.

I mitt fall var ju modern avliden och jag låg som far hade ett mål i tingrätten och hade umgängesrätt.

Jag inser att i det fallet ni nämner så är inte fallen lika även om juridiken är samma.

Mycket beror på faderns inställning eftersom det även ändrar arvsrätt etc. samt barnets ålder.

Jag föreslår att du tar reda på praxis i sådan här fall...!
    Lagstiftning talar sitt tydliga språk.
    Jag har inte den blekaste vad utfallet skulle bli...!

Tingsrätten har ju även rätt att neka adoption även med faderns samtycke tolkar jag det som.

• Anonym ((TS))

Till MammaHela: Va??!! Kan det verkligen vara sant att det är så enkelt att bara ansöka hos tingsrätten?? Förstod inte riktigt vem som svarat på mammans funderingar... Någon hos familjerätten eller? Jag blir alldeles lycklig om det skulle gå så lätt!!!!!!

Jag har ensam vårdnad. Min sons biologiske far hade inget intresse av gemensam vårdnad. När jag inte ville fortsätta våran relation började han förneka att han var far, (vilket ett faderskapstest bevisade motsatsen av) och ville inte veta av varken mig eller min son.
    Jag har försökt att ta kontakt vid ett tillfälle då pojken var ca.4 månader då jag ville att hans dotter (min sons halvsyster) skulle få träffa pojken (hon var mycket hos oss när vi hade ett förhållande och väntade självklart hon oxå på sitt lilla syskon), men han förklarade då att jag och min son skulle hålla oss borta från henne och att han inte ville ha något med oss att göra...
    Saken var den att hans dotter då var hos sin mamma, så HAN hade inte behövt se någon av oss, men han hotade hennes mamma så att hon inte vågade låta flickan träffa sin bror utan hans tillåtelse!
    Jag tror att han fortfarande förnekar för sig själv att han är den biologiske fadern... Men jag är ganska övertygad att han skulle sätta sig emot en adoption (endast för att jävlas) om han har den möjligheten!?
    Jag är bara så rädd att dra igång något som kanske bara ställer till det för min son......!!! Borde jag kanske bara låta allt vara så länge han håller sig borta?

• Heisan

Nej det är absolut inte enkelt, men det är inte omöjligt. Mycket hänger på om barnet och bioföräldern har haft någon kontakt under en längre tid och om det beror på ointresse från förälderns sida. Så att han inte har blivit hindrad från kontakt...

Svar på tråden Vi vill att min sambo adopterar!