Vi vill att min sambo adopterar!
Ska försöka fatta mig kort...
Jag lever tillsammans med min sambo, min dotter sen ett tidigare förhållande och min son på ett år (som är den adoptionen gäller). Jag väntar också min och min sambos första gemensamma barn.
Vi har levt tillsammans sedan jag var gravid i v.20 med min son, men vi har haft en "till-å-från" relation i drygt 4 år.
Vi är lite fundersamma hur vi ska gå till väga för att han ska få adoptera pojken.
Ska gifta oss nu till sommaren, vilket också är att krav för att få adoptera.... Pojkens biologiska pappa har inget som helst intresse av att träffa pojken, men vi vet dock inte hur han skulle ställa sig till en adoption...
Han avskyr både mig och min sambo.
Jag önskar att en adoption kunde genomföras så snart som möjligt, då jag ofta tänker på och oroar mig för vad som skulle hända med min son om jag skulle avlida! Min sambo är den enda pappa han vet om och hans biologiska far är direkt olämplig som far!!
Jag och min sambo har dock ett inte alltför vackert förflutet med missbruksproblem, vilket vi dock båda sökt hjälp och genomfört behandling för! Vi lever sedan drygt 2 år i TOTAL avhållsamhet från ALLA droger!
Hur ser myndigheterna på detta om vi ansöker om adoption???
Min sons biologiska far har haft å har (enligt gemensamma bekanta) fortfarande ett missbruk...
Min fundering är nu: Bör vi vänta ytterligare innan vi ansöker?
Hur väger vårt förflutna i ett sådant beslut?
Vad händer med min son om jag avlider innan adoption?
Kan han placeras hos sin biologiska far även om min sambo vill ha vårdnaden?
Kan vi få avslag på ansökan om hans biologiska far säger nej till adoption utan vidare motivering? Vart vänder vi oss först och främst?
Fråga gärna om något är oklart...
Hoppas att någon är insatt å kan svara mig!!