• Ikka

Bed & breakfast i Europa

Är det någon som vet var man kan se vad dom olika länderna har för typ bed and breakfast alternativ?? Vi har ev tänkt bila ner genom Europa nästa sommar, tänkt oss Frankrike bla. Men hotell är dyrt, och tälta är inget alternativ. Tänkte om någon vet andra billiga alternativa boende??

Ikka

• Svar på tråden Bed & breakfast i Europa
  • snusfia

har hört om nåt som heter f1 hotel, formule 1.

ska vara billigt och finnas lite överallt men har aldrig provat själv

• Erika Martinas mamma

I Italien finns det turistbyråer där man kan få hjälp med bookning och sånt. De är mycket hjälpsamma, ringer upp och kollar om det finns plats, och förklarar hur man kommer dit.

• KarinaL

För Frankrike är den bästa sidan www.gites-de-france.fr. Det är den officiella sidan för alla godkända B&B i Frankrike.

Jag har bott i Frankrike i 3 år och min pojkvän och jag har rest runt en hel del här. Vi bor nästan alltid på B&B eller liknande.

Det finns ju både "chambre d'hote" (B&B, dvs ett rum hemma hos någon, men mer eller mindre avskilt från familjen och mer eller mindre dyrt) och "gite" där man är mer självständig och endera bor ungefär som på vandrarhem med flera personer i smama rum, eller har nästan en minilägenhet i någons hus, eller separat.

Som du märker så finns det en massa alternativ och priserna varierar jättemycket. Det kostar ca 35 euros per natt för två personer (inkl frukost) men det finns både billigare och dyrare beroende på stället och hur fint huset är.

Jag tycker att det är ett jättebra sätt att både träffa folk, bo mysigt och få en genuin känsla av franska kultur. De flesta vi har bott hos har varit jättetrevliga och de tycker verkligen att det är kul att ha folk som kommer och bor hos dem. Det är ju bara en liten sidoinkomst för dem och de får inte ha mer än max 4 rum - inte alls som på Irland där det ibland ser ut som små hotell.

Oj, det blev långt! Pojkvännen och jag har planer på att starta ett eget B&B så jag har tagit reda på en hel del info.

Du kan boka rum via siten ovan men om du behöver hjälp så är det bara att hojt. Jag kan även tipsa om mysiga ställen att stanna på, inte bara de mest kända.

Karina

Svar på tråden Bed & breakfast i Europa