• sheeba

Man får ge alvedon var 4-6 timme men om den inte verkar helatiden då?

Alexander är jätte förkyld med feber, har varit så här sedan sent i gårkväll.
    Han är medtagen och vill i prencip bara dricka vilket är skönt att han får i sig något.

På alvedon supp står det 1 tabl var 4-6 timme, högst 4 ggr/dygn.
    Han har redan fått 3 st från kl 12 idag. De verkar bara i ca 3 timmar sedan kommer febern igen. Efter 3 timmar har han 38 grader, han ligger normalt på 36 grader.
    Hur ska jag få bruk med febern? han har bara blöja på sig.
    Kan man ge så här mycket igentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-03 18:50:34:
    Ska tillägga att han är 15 mån.

• Svar på tråden Man får ge alvedon var 4-6 timme men om den inte verkar helatiden då?
  • Majsan70

duscha i svalt o skönt vatten. MAn skall inte ge mer än rekomnederad dos, om inte läkare eller ssk sagt annat. Är febern väldigt hög kan man ge andra doser efter att ha pratat med dem.

• jennypennypannkaka

Hur gammal är Alexander? 38 grader är ju inte så farligt hög feber, om han inte är väldigt medtagen.

Jag brukar inte ge min son (15 mån) febernedsättande om det inte går över 39.

• tjockmage 78

Precis! Tänk bara pöå att inte stoppa in två suppar på en gång. Den ena kommer för långt upp i tarmen. Ta supp med den ena och flytande med den andra om du ska ta dem samtidigt

• sheeba

Han är väldigt medtagen när han inte får. Orkar kanppt öppna ögonen och vill bara vara stilla.

• tjockmage 78

Syftade på Nea85:s inlägg...

• sheeba

Har ingen ipren hemma bara alvedon supp och flytande. men flytande går inte att få i honom.

• Majsan70

Tjockmage

Det går utmärkt med två suppar på en gång. De smälter så fort...vill man kan man vänta nån minut eller två mellan dem om man är osäker.

• Mälaröbo

Ipren får man bara ge 2 ggr/dygn enl barnakuten på Astrid Lindgren. Alvedon och liknande max 4 ggr/dygn med MINST 4 timmar imellan.
    Hade samma problem med min son nyligen. Det var bara att låta febern vara hög tills jag kunde ge medicin igen. Han passerade 40 grader de flesta gångerna, men det är inte lika högt för ett barn som det är för en vuxen.

Man kan sänka tempen på andra sätt också. Klä av honom, öppna fönstren och ha bara ett lakan eller tunn bomullsfilt över honom. Inte lika obehagligt för honom som man kan tro...

Lycka till! Ring sjukvårdsupplysningen om du vill känna dig mer säker. Jag ringer dit stup i kvarten och de är underbara!!

• pissypopi

ge då ABSOLUT inte ditt barn mer än rekommenderat utan att tala med läkare....
    han kan få allvarliga leverskador

Svar på tråden Man får ge alvedon var 4-6 timme men om den inte verkar helatiden då?