• halstabletten

Kan man bära "bara" vigselringen som kvinna?

Alltså utan förlovningsring, eller ser man ogift ut då?

• Svar på tråden Kan man bära "bara" vigselringen som kvinna?
  • Sofiafia

Vi förlovade oss inte och det är dessutom bara jag som har ring (min man vill inte ha någon), så vi har bara en vigselring och det är jag som bär den. Som någon annan sade - man gör som man själv vill och det viktigaste är ju att man själv vet. Det är ju relationen och inte manifestationerna av den som betyder något.

• 4barnsMom

Spelar väl ingen roll, fast folk tror ju att du är förlovad "bara". Men gör det inte er nåt så är det ju helt okej!

Vi har två ringar var, istället för att bara jag har två, så allt går ju

• danitra

Men vilka är det egentligen som tror att man "bara" är förlovad. Det är väl bara dom man inte känner och vars åsikter man därmed inte bryr sig om. Dom som känner en vet ju att man är gift!

• Elfan

Vi har bara vigselringar av det enkla skälet att vi hoppade över förlovningen... Dessutom har vi ganska breda ringar så det skulle se konstigt ut med två.

• Serina

Jag har bara en vigselring. Den ser inte ens ut som en vigselring, men jag känner mig gift ändå. Och som danitra säger så vet ju alla jag känner att jag är gift, och vad bryr jag mig om resten?

• halstabletten

Lillill- För att den vigselringen jag vill köpa inte riktigt passar till en förlovningsring. Jag har dessutom små fingrar och vill ju inte att typ halva fingret ska täckas av ringar

Men samtidigt vill man väl att folk ska se att man är gift...

• danitra

halstabletten: Men då ställer jag frågan direkt till dig:

Men vilka är det egentligen som tror att man "bara" är förlovad? Det är väl bara dom man inte känner och vars åsikter man därmed inte bryr sig om. Dom som känner en vet ju att man är gift!

• halstabletten

Moogn- Tack Och ja, i slutändan är det ju faktiskt jag som får fatta det beslutet och det är ju skönt. Men det är ändå roligt att höra vad utomstående har för input.

• Lladybird

Rent sakligt :) så är det så iallafall att enligt europeisk tradition så bär man bara vigselringarna efter vigseln och enligt amerikansk sed så ska mannen ge kvinnan nån fin ring när han friar till henne och det är då vanligt i amerika att man fortsätter bära den efter vigseln - troligen eftersom den var så dyr :)
    I europa är det ganska nytt att ha båda ringarna. Det kommer nog antagligen hit via teve. I europa har man oftast haft enklare ringar som man byter med varandra efter frieriet om man inte gifter sig med en gång. För att liksom visa att man lovat sig till varandra. Eller inga förlovningsringar alls. I europa har man inte alltid friat med en diamantring - utan på många andra sätt. Men nu ska jag inte tråka ut dig med det. :)
    Ett tips om du vill komma ur förvirringen är att fråga din mamma och mormor hur dom gjorde. Eller fråga din man vad han tycker.
    Fast ytterst är det ju kanske inte en fråga om etikett eller tradition - utan om hur du känner.
    Jag skulle nog säga att dom flesta i Europa har enkla ringar så alla på den kontinenten kommer nog se att du är gift.
    Om det är en praktisk fråga kanske det avgörande är var du bor?
    Lycka till & Grattis!

• Serina

"I europa är det ganska nytt att ha båda ringarna. Det kommer nog antagligen hit via teve."

Inte enligt farmor. Hon gifte sig 1944.

• halstabletten

Danitra- Jo, iofs har du rätt Men jag lever väl i en romantiserad värld där jag vill att precis alla ska veta. hehe

• 4barnsMom

En tanke då om du har korta fingrar är att ta en tunn förlovningsring Till den finare vigselringen. Då kan du ju visa världen ändå

Jag har två breda för jag vill med flascha lite Så jag tog två herr ringar, för damringen var ju smalare Annars lika..

Och man vänjer sig ju med att ha mycket guld på fingret, är ovant i början bara och svårt att böja

• Duckan74

Makens kusin hoppade över förlovningen och de har således endast vigselringar. Funkar precis lika bra.

• mia79

Jag ska ha bara vigselring ingen förlovningsring alltså.

• Tigerunge

Jag tänkte ha det så, men blev ambivalent i butiken och har nu också en slät ring(ej förlovning)för att det blev snyggare och mer stilenligt. Vi förlovade oss aldrig innan giftermålet.

• solrosblad

Vi hade tänkt växla ringar vid vigseln, alltså bara ha en ring. Nu blev det inte så av sorgliga orsaker, svärmor var döende i cancer så vi skulle vigt oss innan hon gick bort, vilket vi aldrig hann, så vi tog ringarna som var klara redanoch förlovade oss och nu ska vi gifta oss i sommar och det blir en ring till påmitt finger.

• SweetStarAngel

Jag har bara vigselring, vi hoppade över förlovningen och gifte oss direkt. Den är så snygg såKyss

Älskar min underbara familj!
  • linda87

jag vill bara gravera in själva giftemålsdatumet i min förlovningsring som är bred och tillräkligt "pyntad" med en mittenrad av slipat vitguld som ser ut som små små stenar och på sidorna vanligt guld....tycker det blir frö mycket med en ring till helt enkelt...

• gealach

Jag har bara vigselring, vi såg inte riktigt poängen med förlovningsringar, så det fick vara. Om jag sedan ser gift eller förlovad ut är inte så intressant, de som känner mig vet att jag är gift och för folk som inte känner mig lär det vara tämligen ointressant.

Hade jag haft två ringar hade jag velat att min man hade det också, jag har aldrig gillat det där med att det bara är bruden som får en ring vid vigseln.

• AnneSophie

Jag har bara min vigselring på vänster ringfinger, den är såpass bred att jag inte kan ha min förlovningsring (i samma stil fast betydligt smalare) där. Så jag har istället förlovningsringen på höger ringfinger.

Svar på tråden Kan man bära "bara" vigselringen som kvinna?