• maze

Fukt/mögel problem i syllar

Hej!

hur kan man få bukt med fukt/mögelproblem i syllar? Finns de alltid i huset om det står direkt på marken? Vad kostar att bli av med ett sånt problem?
    Vi har köpt ett hus nyss.Det finns ingen mögellukt inne och jag undrar om det tyder på att allt är väl i sulan?Hur kan vi ta reda på det?

Tackar!

• Svar på tråden Fukt/mögel problem i syllar
  • FixarFrasse

Hej, bli nu inte orolig för tidigt...
    Som du själv skriver finns det uppenbarligen ingen dålig lukt; gott tecken nr 1...

Och nej, problemet finns absolut inte alltid med hus direkt på marken, vilket ju är en mycket vanlig konstruktion. Problemen förekom när man inte har avskilt syllarna från betongplattan på rätt sätt kombinerat med impregneringsproblem (på syllarna)
    Det stora problemet är att det inte är lätt att komma åt att kolla eftersom allt annat är byggt ovanpå. Men det finns väl konstruktionsritningar som visar hur huset är byggt, bor du i ett massfabricerat område bör du kunna se det på din kommuns fastighetskontor.
    Är det ett "ökänt" område där andra haft problem, det brukar ju vara dåligt tecken nr 1.

Man kan ta dit en byggnadsingenjör som kollar genom huset,gör det i samband med att du vill byta golv, ibland får man dra upp inifrån.

Det är ett kostsamt problem, dessvärre, som ibland ändå inte blir riktigt, riktigt bra. Men oroa dig inte, har ni eller någon annan inte känt "muggig" doft så har ni säkert bra utgångsläge!

• maze

Tacakr för ditt svar.Vi hoppas att det blir bra med vårt nya hus.

Men det finns redan ett problem i huset och jag skulle vilja be dig om ett råd. Det finns fuktskador i taket.Taket är beklädnad med betongpannor och ligger direkt på ngt slags platta, finns ingen hydroisoleringen mitt emellan. De fuktskador finns redan från 1997.
    Hur kan man laga ett sånt taket eller ska man byta det hela mot ett ny?

Tackar!

• FixarFrasse

Hmmm, jag är inte helt säker på att jag förstår rätt, men du får rätta mig om mina antaganden är fel:

Du har en fuktskada från -97; men jag antar att den är upptorkad och att du inte har mer problem där?
    Eller läcker det fortfarande någonstans?!

Lite oklart vad det är för slags platta...
    Nu är jag traditionell och menar att man absolut måste ha någon form av "fuktskydd" mellan taket (oavsett om det är plåt, betong eller tegel). Man har nämligen en betydande mängd fukt från kondensen på undersidan av taket.
    Även om det är ett betydande jobb, hade jag nog plockat ner pannorna, panelat om, pappat, läktat om och lagt tillbaks pannorna.
    Att börja lyfta och laga lite här och där är bara att dra ut på plågorna (och jobbet)
    MEN man måste alltid vara säker på att takstolarna orkar bära konstruktionen (jag tänker då på att panelen eventuellt är något tyngre än "skivan" som ligger där idag). Å andra sidan är betongpannor ett tungt alternativ, så mervikten i panel torde vara försumbar, dina takstolar klarar säkert det.
    OK, du får en inte helt försumbar kostnad i takpanel och papp, men bör som sagt kunna återanvända pannorna.

Se det positivt, en veckas sysselsättning av semestern är räddad... Nej förlåt, nu var jag lite taskig...

(En ren parentes: Nyare hus har många fall inte ens panel utan bara en duk som ligger under taket; naturligtvis rena fusket i strävan att spara, men det är vad man får i en ny två-tremiljoners villa av idag)

Lycka till!

Svar på tråden Fukt/mögel problem i syllar