Hmmm, jag är inte helt säker på att jag förstår rätt, men du får rätta mig om mina antaganden är fel:
Du har en fuktskada från -97; men jag antar att den är upptorkad och att du inte har mer problem där?
Eller läcker det fortfarande någonstans?!
Lite oklart vad det är för slags platta...
Nu är jag traditionell och menar att man absolut måste ha någon form av "fuktskydd" mellan taket (oavsett om det är plåt, betong eller tegel). Man har nämligen en betydande mängd fukt från kondensen på undersidan av taket.
Även om det är ett betydande jobb, hade jag nog plockat ner pannorna, panelat om, pappat, läktat om och lagt tillbaks pannorna.
Att börja lyfta och laga lite här och där är bara att dra ut på plågorna (och jobbet)
MEN man måste alltid vara säker på att takstolarna orkar bära konstruktionen (jag tänker då på att panelen eventuellt är något tyngre än "skivan" som ligger där idag). Å andra sidan är betongpannor ett tungt alternativ, så mervikten i panel torde vara försumbar, dina takstolar klarar säkert det.
OK, du får en inte helt försumbar kostnad i takpanel och papp, men bör som sagt kunna återanvända pannorna.
Se det positivt, en veckas sysselsättning av semestern är räddad... Nej förlåt, nu var jag lite taskig...
(En ren parentes: Nyare hus har många fall inte ens panel utan bara en duk som ligger under taket; naturligtvis rena fusket i strävan att spara, men det är vad man får i en ny två-tremiljoners villa av idag)
Lycka till!