• Bubbelbarn

Sjuk Katt! Hjälp!!!

Vår ena katt är sjuk.
    Har ringt Djursjukhuset, men dom är visst på personalutb i dag.
    Så nu försöker jag ringa som ett tok till en privat klinik.
    Men där tutar det bara upptaget!

I går var hon lite hängig och sov mycket, men åt och drack som vanligt.
    Var dock inte alls lika tillgiven som hon brukar vara i vanliga fall.
    Mot kvällen märkte vi att det hade runnit nått ut örat.
    Nått svart/brunt.
    Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Men i dag är hon mycket piggare och mer som vanligt, vi kan inte se att det har runnit nått mer.

Någon som varit med om nått liknande?

• Svar på tråden Sjuk Katt! Hjälp!!!
  • Envis som en mulåsna

Det är säkert inget farligt.

Jag skulle tro att antingen har hon fått ngt i ögat som irriterar eller så kanske det är ögon inflammation.

Här har du telenr till blåstjärnan här i Göteborg....du kan ju ringa dem för rådgivning iaf.

031-65 35 00

O lycka till.

Höggravid och kattokig
  • tammago

Har ingen aning vad det kan vara.
    Hoppas att du får tag i någon som kan svara på det.
    Annars får du kanske åka in med katten, där måste ju vara nån som kan hjälpa er.
    Lycka till

• Danbala

Öronskabb? Är hon ute-/innekatt?

• Bubbelbarn

Hon är innekatt.
    Är bara ute på balkongen.

• Kattmor

Det låter som öronskabb som Danbala sa!

Se till att komma iväg med det så fort dom möjligt!

Vetrinären min sa han visste ett fall där katten hade gått så länge med skabb att det hade "ätit" sig in i hjärnan........ katten blev tokig!

Många tror inte att lite skabb är så allvarligt, men det är en plåga för katten & kan i värsta fall dessutom gå riktigt illa!

Lycka till!

• Bubbelbarn

Bara i sele när hon vara kattunge!

• Matilda07 och Moa08

Hon kanske har fått öronskabb, det fick våran katt när han var lite trots att han är inne-katt och vi bara går ut med han i kattsele ibland

• Bubbelbarn

Har pratat med vetrinären nu, dock 30 mil bort men men.
    Hon sa att det var ögonskabb, och att vår lilla Isa kunde ha blivit smittad av det redan som liten kattunge före vi tog henne.
    Det är vanligt bland katter som lever på landet.
    Så nu ska sambon åka till den privata kliniken i stan och prata med dom och få ett recept så vi kan börja behandla våra små älsklingar.

• Danbala

Bubbelbarn:

Så bra!

(Inte att katten har öronskabb, alltså, men att ni får veta vad det är och kan börja behandla. )

• Bubbelbarn

Ja, blir så arg när jag tänker på hur många djur som far illa.
    Bara för att ägaren inte anses ha råd att behandla sitt sjuka djur!

• Envis som en mulåsna

Har du ringt till Blå stjärnan? vad sa de?

Bara så du vet så finns det receptfritt medel på apoteket att köpa för katter/hunda o öronskabb....prata med personalen.

Höggravid och kattokig
  • Bubbelbarn

då kanske vi får ta och göra det om vi inte lyckas få nått recept utskrivet i dag!

• Zizzla

Mina båda katter hade det när dom var yngre. Det var den minsta som jag tog hem som hade smittan med sig. Det rann inget ur öronen men dom kliade sig mycket och var bruna i örat. Fick nåt medel av veterinären som jag skulle tvätta med i två veckor. Sen var det bra och dom har aldrig fått det igen.
    När jag var hos veterinären tog han med en tops i örat och jag fick kolla i en förstoringsapparat och såg dom små djuren kravla runt. *blä*
    Stackars missar att ha det i örat krypande. Kan tro att det kliar!

• Bubbelbarn

Det konstiga är att hon kliar inte där när vi ser i allafall, hon kan mycket väl göra det på nätterna när vi sover.

• Kattmor

Ett litet tips!

Har katten skabb luktar det på ett speciellt sätt i öronen!

Lukta i öronen på båda katterna & kolla om du märker nån skillnad!

Kanske låter äckligt, men men 

• Bubbelbarn

Sambon har nu varit hos vetrinären och fått namnet på "medicinen" vi ska köpa för att behandla alla 3 katterna så nu hoppas vi äntligen att det blir slut på skabben här hemma.

• Envis som en mulåsna

Oh så skönt!!! nu skall du se att all kissarna snart e som vanligt igen...sådan medecin brukar börja hjälpa nästan med en gång.

Höggravid och kattokig
  • Dundermamman

Om man VET SÄKERT att det är öronskabb kan man köpa Frontline-pipetter receptfritt på apoteket! Droppa ett par droppar i öronen i några dagar och skabben försvinner kvickt

Frontline är egentligen inget preparat mot just öronskabb, men det fungerar utmärkt.
    Har fått tipset av vår veterinär, så det är ingen jag själv har laborerat med!

Svar på tråden Sjuk Katt! Hjälp!!!