• hjärnladyn

Bilsemester i Sverige -vart?

Vi ska ut och bila i sommar! Vi utgår från Skåne och det blir stopp i Falkenberg, Göteborg, Uppsala och Stockholm där vi har vänner, i vilken ordning har vi inte bestämt. Vi kommer att ha med tält så vi kan campa vid behov.

Jag önskar förslag på allt möjligt, vart vi ska åka, vad som är värt en omväg och vilka sevärdheter vi ska besöka. Stockholm är den norra gränsen, så allt söderut.

Ge mig massor av tips! Det är bara jag och min man, inga barn.

• Svar på tråden Bilsemester i Sverige -vart?
  • hjärnladyn

Ja! DÄr var jag när jag var barn. Men i kyrktornet på Visingsö vågade jag inte gå upp för att där var så mörkt. Kanske har jag blivit modigare nu?

Är det färja ut till ön som gäller?

• ThereseLaurin

har ni barn tycker jag att ni borde kolla på skara sommarland och fame world.. på fame world har de ett doctor mugg land..barana älskar det =) en jä'tte hög klätterborg =)

• hjärnladyn

Inga barn, däremot är jag ganska säker på att jag och min man blir som barn på nytt på Skara sommarland! Tack för tipset!

• Lotten 66

Åker du till Bohus Malmön så ska du inte heller missa en sväng på Smögen med den fina bryggan. Ligger inte så långt därifrån, ca 2mil skulle jag gissa på.

• BlygTjej

Ja, vi får väl se hur vi gör med hunden. Kanske inte ens ska iväg

• hjärnladyn

Smögen har jag heller aldrig varit i, men tänkt på många gånger. Hoppas att semestern räcker till alla platser vi vill besöka!

• Danbala

BlygTjej:

Jag tror verkligen att det bästa vore att hitta någon som hunden kan vara hos. Att ha hund med sig på en resa blir nog mer av ett problem än det är värt att få ha sitt rara husdjur med sig.

• Nika75

Jag kommer från Göteborg och tillbringade en hel del somrar på Tjörn. Både Tjörn och Orust är fantastiskt fint... Käringön utanför Orust samt Åstol utanför Tjörn är riktiga västkustpärlor också.
    Längre norrut i Bohuslän så är Fjällbacka och Valö (som jag tror har ett vandrarhem) bäst tycker jag.

• PiceaX

Jag är också en sån där kyrkoknäppis (det knäppaste var när vi var inne i ALLA kyrkor på Gotland på 2 veckor, ca 100 st) men en kyrka som jag faktiskt tror att alla uppskattar är Habo kyrka i Mullsjö vid Vätterns sydspets. Och är man ändå i krokarna så är Kinnekulle jättefint, bra utflyktsområde, och där finns ett mysigt pensionat, Blå pensionatet. www.blapensionatet.com/

Jag kan tipsa om Åsle tå också, en gammal backstuguby där man får en jättefin inblick i hur folk levde där, den ligger någonstans i Falköpingsområdet. www.asleta.se/

Håller för övrigt med om Visingsö, tycker att du skall våga dig på tornet! Men det gäller ju att välja sida om Vättern, då, för den enda färjan jag känner till går från Gränna. Annars kan man ju ta en sida på bortvägen och den andra på hemvägen.

• PiceaX

Semester med hund, förresten: Då skall man nog åka till ett ställe och stanna där. Det finns hotell och stugor som tar emot hundar. Men åka runt med hund tror jag inte på.

• vackrastarflow

Kullahalvön helt klart!
    Titta in i Danmark också över dagen om ni är i Helsingborg Helsingör är supermysigt på sommaren, ät en glass på Stortorvet (tror jag det heter) man blir aldrig besviken!

• hjärnladyn

Tack för tipset om Blå pensionatet. Kanske kan vi ha det som reträttort när vi tröttnat på tältet.

Och ja, nu ska jag våga mig på tornet!

Helsingör kanske det blir i sommar, men inte under bilsemestern. Eftersom vi bor på Skånes västkust har vi nära dit!

Svar på tråden Bilsemester i Sverige -vart?