• Skogsstjärnan

37.89 för en 3 månaders, feber?

Är det feber? Eller stegring?

Min son har 37.89 i temp och är förkyld. Borde jag åka till läkaren redan nu? Det är första gången han är sjuk så jag är orolig. På rådgivningen (bvc) sa de att jag inte behöver åka om han inte har feber. Tog tempen efter att jag pratat ned dem. Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden 37.89 för en 3 månaders, feber?
  • lövet2

3 månader gammal? Nej, den tempen är inget att oroa sig för!
    Amma ofta, droppa bröstmjölk i näsan och låt honom sova lite halvsittande (babysittern kanske), så blir det nog bra!

• Skogsstjärnan

lövet2: ok tack för svaret! Han har varit så kärnfrisk hittills så jag blev lite hispig... Hade för mig att gränsen gick vid 37.7. Två tidigare gånger har han haft 37.1 så högre är det ju, men fortfarande inte något att bry sig om?

• vårlängtan

Du behöver inte åka iväg alls när han har feber. Om den stiger så ge panodil/alvedon. Jag har använt"suppar"(såna man stoppar in i rumpan) om de är så små. Lycka till!

• Honeymother

Jag har alltid fått höra att barn har inte direkt feber förrän termometern stiger över 38. Det finns barn som kan ha 40 graders feber och vara pigga och alerta, sen finns det barn med 38 graders feber som är medtagna och jättedåliga. Jag har alltid fått rådet av sjukvården att titta på mina barns allmäntillstånd och utifrån det göra en bedömning om vi behöver uppsöka sjukvården.
    Som förgående talare skrev skulle jag ge honom febernedsättande om febern stiger och se till att han får i sig vätska, modersmjölk,ersättning, vatten eller vad som helst. Låt honom vila mycket om han verkar vilja det. Titta på hans allmäntillstånd.
    Lycka till!

• wronca

Nej..det är ingen som hlst fara ännu. Men se till att den lilla får i sig mkt vätska samt håll bebisen sval. Stegrar febern kraftigt bör du kontakt VC.

• 1mamma

pratade med min bvc i går om feber. det är vanligt att de kan ha rumnt 39 utan att det är fara. håller det i sig i flera dagar utan att ge sig med alvedon/panodil så ska man kontakta sin läkare. märker man att de reagarar på det man ger dom samt har att de äter som de brukar INGEN FARA så hon då.

barn brukar ligga mellan 38- 38,5 i "normalfeber temp" Barn har högre än vuxna och klarar det bättre för de inte har lärt sig kontrolera sin "normala temp"

Svar på tråden 37.89 för en 3 månaders, feber?