• Mitt ego jag

manlig depression, teoritest. långt

Detta är första gången jag skriver här, men jag har läst lite.
    Bakgrund: Mitt förhållande som är sex år och inefattar två barn är inte särskilt roligt just nu och jag funderar på om det är så att vi helt enkelt inte passar ihop på en rad olika punkter. Vårat liv har äntligen blivit stabilt, vi har tidigare flyttat runt på min sambos korta jobb. Nu har vi vår efterlängtade fasta adress, jag ska få ett eget liv efter att ha skött all marktjänst utan vare sig dagis eller hjälp från släkt och vänner (vi har inte varit i sverige altså). Min sambo har under den här tiden gjort karriär, jobbat massor, rest till en hel del spännade platser träffat massa folk osov, vi har verkligen levt olika liv. Detta kunde vi ju ha förutsett, men jag kunde inte innan barn förstå hur bunden till mat och sovtider jag skulle bli och hur jag inte skulle jobba alls eller hur min sambo inte skulle vara pappaledig alls..
    Resultatet av denna ojämna fördelning av hemmasysslor/arbetsliv har för oss blivit att vi båda är missnöjda och inte förstår varandra. Jag är uttråkad han är stressad.
    Under och efter mina graviditeter har jag tappat sexlusten helt, detta anser jag vara normalt för visssa av oss och inget att hänga upp sig på. Men nu borde den vara tillbaka (minsta tjejen 1,5 år). Jag känner att intresset finns där men så fort sambon kommer hem så är känslan helt bortblåst. De gånger vi har haft sex senaste halvåret har varit väldigt tråkiga.
    Min sambo känner sig oälskad och har enorm bekräftelsetörst. han går omkring och suckar och gnäller över minsta lilla, jag känner mig skyldig.. Jag längtar inte efter att han ska komma hem från jobbet ens, för jag känner bara ett stort krav att jag ska göra honom lycklig. Och det oket, jag tyvärr drar omkring på, gör mig inte kåt eller ens kelig.
    Nu till min hemsnickrade teori: Han är deprimerad för att han inte har något sexliv eller ens kelig sambo. I och med att han är deprimerad så blir inte jag attraherad av honom. Vilket gör att vi har väldigt svårt att ta oss ur spiralen.
    Kan detta stämma? vad för typ av doftämnen och freoner (eller vad det heter) utsöndrar kroppen vid deppression?
    Jag upplever mig själv som en ganska stark person, jag tar ansvar för våra barn, allt hemmafix, mitt eget liv osov. Men jag tvivlar starkt på att jag kan göra honom lycklig, energin räcker inte till det också. Vad tycker ni andra man hart för ansvar i en relation, är jag ansvarig för hans dell av vårt gemensamma liv eller borde han inte vara stor nog att lite ansvar själv.
    Min sambo, ska jag tilägga, är en sån persom som alla tycker om, snäll, duktig osov, han har aldrig haft några egentliga motgångar förr.
    Nu känns det som jag skrivit alldeles för mycket och kanske ändå inte så tydligt. Fråga om ni vill veta mer. Vad är era erfarenheter vad det gäller depression i förhållande till sexlust?

Svar på tråden manlig depression, teoritest. långt