Varför finns det så få matriarkat
En fråga som poppat upp i mitt huvud på sistone är: Varför finns det så få matriarkat?
Någon som vet eller som vill diskutera detta?
En fråga som poppat upp i mitt huvud på sistone är: Varför finns det så få matriarkat?
Någon som vet eller som vill diskutera detta?
Humm... skulle jag veta vad ett matriarkat är, så kanske jag skulle vilja diskutera det...
Matriarkat kallas ett samhälle där kvinnan är överordnad mannen och därmed har mer makt och inflytande. Motsatsen är patriarkat.
Ja, varför finns det så få sådana.... önskar att jag hade ett bra svar....
Aahh.... Okej... men det var ju en spännande fråga...
FINNS det isåfall ens matriarkat i de "civiliserade" länderna..? För jag fick en känsla plötsligt att det finns såna samhällen "långt inne i Brasilens urskogar" typ....
Eller var finns det egentligen...? FINNS det...??
Rent vetenskapligt har man ej kunnat belägga att matriarkat existerat. Men det finns matrilinjära samhällen, där man räknar sitt ursprung utifrån kvinnan. Man ärver oxå endast sin mor och även morbror i dessa fall.
I dessa samhällen torde det vara av mindre vikt om kvinnan är oskuld när hon gifter sig och jag antar (men detta är min hypotes) att våld mot kvinnor inte riktigt existerar.
Om man alltid kan garantera att de som ärver en är ens blodarvingar så finns ju inget behov av att kontrollera kvinnan.
Detta är himla intressant. Att man kontrollerar kvinnor för att arvsrätten inte ska bli 0"
fel". Att egendom och kvinnor i förlängningen har med varandra att göra.
Många indianstammar och de som lever på Trobrianderna har det så: att kvinnlig sexualitet är fri och våldet alltså egentligen inte finns.
Kan man månne skylla allt på Moderaterna tro
Astarte: vad spännande! Kan du berätta mer?
Jag vet inte något om matriarkat eller matrilinjära samhällen men skulle gärna vilja veta mer!
Jag ska försöka skriva mer sedan, när min dotter inte är så uppmärksamhetskrävande
Men det ÄR jätteintressant. Och jag kan tycka att det är en oerhört naiv syn på saker och ting, att det skulel bli bra bara kvinnor fick styra. Vårt samhälle styrs ju av ekonomiska faktorer likaväl som religiösa/kulturella. Och det har vuxit fram där en marknadsekonomi har varit ledande.
Kanske att vår syn på kvinnor cementerades redan när kyrkan centraliserad makten? Fast redan innan var ju kvinnan en handelsvara...
Jag inbillar mig att ett samhälle där ägandet inte står i fokus har en helt annan värdegrund. Därmed inte sagt att det skulle vara ett bättre samhälle. Personligen är jag emot allt tänkande på golden age, dvs att man tror att allt var så bättre förr/innan syndafallet/på 50talet...
Det finns för och nackdelar med alla kulturer, fast jag måste ju erkänna att det är lite extra svårt för de medellösa i en marknadsekonomi...
Sedär, jag kunde inte sluta
Astarte: Jag har fått lära mig att det finns byar i Afrika där det råder matriarkat.
JA Pallas, det kan man verkligen undra!
:)
Björkeli - är ganska tveksam till det. Kvinnor kan ha den ekonomiska makten, men inte den politiska/religiösa.
Men jag har läst att det sägs ha funnits på Kreta tex, och även andra öar i Grekland under antiken.
Så vem vet? Men jag skulle nog vilja ha "riktiga" bevis för det. Skulel självklart vara fantatiskt kul om det vore så...