• Trinity78

Mission: Impossible III, Tom Cruise och Scientologikyrkan

Från filmtidningen Stardust Magazine:

"Den nyzeeländska satirsajten www.scienTOMogy.info roar vare sig den hängivna scientologen Tompa [Tom Cruise] eller Scientologkyrkan, som beordrade hemisdans ägare Glen Stollery att lämna över domänen till dem för att undvika en stämning på 100 000 dollar. Ägaren ändrade sidans namn till www.passionofcruise.info, men vägrar fortfarande att överlämna domänen. Efter denna incident ökade antalet besökare från några hundra om dagen till över en miljon - på bara några timmar.
    Glen Stolley uppmanar även besökarna att bojkotta Mission: Impossible III. Eftersom 25 procent av filmens intäkter går till Tompa (som är den enskilda person som skänker mest pengar till kyrkan) menar han att stora delar av biljettintäkterna går direkt till kyrkan. Om du vill städja bokjotten är det www.boycottmi3.com som gäller."

Ja, jag vill ju inte stödja Scientologerna med mina pengar. Jag får vänta tills den går på TV.

Reality is a bore
  • Svar på tråden Mission: Impossible III, Tom Cruise och Scientologikyrkan
  • Gadget

Bojkott all the way, av allt scientologer gör. :)

• jojjo113

Folk får väl ha vilken tro de vill och var han lägger sina pengar är upp till honom..

Det finns viktigare saker att bojkotta, tex nestlé som faktiskt skadar människor (vilket scientologerna inte gör)..

• jojjo113

Fast det är ju frivilligt att gå med i scientologerna, och folk gör som de vill..

Många nekar att ta mediciner, fast de inte tillhör någon kyrka, just för att de inte tror på det..

Sedan finns det ju då storföretag (som verkligen behövs bojkottas) som skadar hela världen på olika sätt..

Jag tycker inte om många sekter som har konstiga idéer, men de allrs flesta går med frivilligt och det finns alltid två sidor på ett blad..

Jag menar bara att var han vill göra av sina pengar är upp till honom, det finns viktigare saker att ta tag i..

• Gadget

jojjo13: Grejen med scientologerna är att man måste betala en amssa pengar för att få tillgång till deras material. Om man är t ex kristen så kan man vara kristen helt gratis, men man kan inte vara scientolog utan att betala.

De vänder sig till deprimerade och lättledda människor och använder gemenskapen som en bra grund för att lura in folk. Prey on the weak.

• Laire

Visst är det scientologernas bibel som är hemlighetsstämplad? Eller är det ett annat trossamfund? *försöker komma ihåg*

• Gadget

sundsvallstjej:

Japp, men man kan alltid se SouthPark-avsnittet eller googla på Xenu för att hitta den. :)

• Trinity78
    Gadget skrev 2006-05-06 15:33:10 följande:
    sundsvallstjej:Japp, men man kan alltid se SouthPark-avsnittet eller googla på Xenu för att hitta den. :)
    Den finns på susning.nu också. Värsta sci-fi-romanen!
    Reality is a bore
  • Trinity78

Scientologi är en sekt instiftad av den USA-födde science fiction-författaren Lafayette Ronald Hubbard (L Ron Hubbard).

Sekten har stora likheter med gnosticism, främst genom att den har en exoterisk lära, Dianetiken, och en esoterisk lära som bygger på tankar om förhistoriska händelser där det i religionens hemliga sk OT-dokument (OT = Operating Thetan) bland annat berättas att mänskliga själar är byggda av thetaner, en slags varelser som fördes till jorden av rymdkejsaren Xenu för att avrättas med vätebomber vid foten av vulkankratrar för miljarder år sedan. Dessa själar består varken av materia eller energi och lever bortom rymd och tid. Scientologin bygger därför i likhet med hinduismen på tanken om själavandring. Scientologin har ingen skapargud, men mytbildningen om händelser i förhistorisk tid gör att religionen måste klassas som polyteistisk.

Sekten är mycket kontroversiell, och den största scientologiorganisationen RTC (Religious Technology Center) har i USA dömts för konspiration och skattebrott. Det finns dock andra, mer liberala scientologiska organisationer som fördömer RTCs metoder. Den mest kända fristående scientologiorganisationen är Freezone, som bl a har en omfattande verksamhet i Tyskland.
    RTCs företrädare har gjort sig kända för att aggressivt försöka tysta all debatt om rörelsens teologi och dess metoder på Internet, bland annat genom utnyttjande av immaterialrätt såsom varumärkes- och upphovsrätts-lagstiftning mot olika debattforum. Exempelvis äger RTC trademark på ordet "scientology" vilket gör att Freezone inte kan använda det.
    Scientologer hävdar att psykiska sjukdomar beror på traumatiska händelser i tidigare liv, och att psykofarmaka är en bluff som bara tillfälligt lindrar symtomen och inte själva sjukdomen. Istället måste man auditeras, vilket innebär att man steg för steg går tillbaka för att hitta händelsen som orsakade sjukdomen. Scientologerna vill därför förbjuda alla droger, även psykofarmaka.
    I Sverige är scientologikyrkan relativt accepterad som religion, och dess präster har vigselrätt, vilket de inte har i något annat land i Europa.

Reality is a bore
  • Duckan74

Vill inte heller stödja vare sig Tompa eller hans kyrka. Hua..

• dessan59

Gadget

håller fullständigt med dig ang Scientologkyrkan. vänder sig till vilsna människor.jag går i kyrkan för den ro jag behöver just nu, men är livrädd för dessa "fanater" som har dessa ögon som ser mer eller mindre besatta ut. men har alltid tyckt om kyrkor, men mitt hjärta tillhör Buddhismen.
    det gäller ju all religion, att ha en sund förhållningssätt till sin tro

trevlig helg alla glada fina människor!!

Desíree

• Lola Jämtland

För mig är det mer vettigt att tro på utomjordingar än nån gubbe med skägg som bor i himlen o kallar sig Gud.....

Så jag kommer se filmen på bio.
    Dock gillar jag inte religioner av nåt slag.

• Erika

VAd han gör med sina pengar är väl upp till honom, om jag vill se den på bio så gör jag det utan att känna att jag stödjer scientologerna.

• Lola Jämtland

Gadget

I grunden så är det väl utomjordingar de tror på. O i andra religioner är det en eller flera gudar. Sen hur allt runt kring den tron ser ut la jag inte så stor vikt vid i mitt svar ovan.

• Jag är Dinah

Hm jag tog hem den hemliga bibeln från piratbyrån och det jag har läst hitills vet jag inte ens hur jag ska kommentera. Underhållande iallafall! Om vissa tycker att bibeln är spacead så framstår den nog som ganska harmlös efter denna iallafall!

Svar på tråden Mission: Impossible III, Tom Cruise och Scientologikyrkan