• Jefa

Någon som använder sig av en gammaldags vagga? ("Golvvagga")

Har fastnat för de låga mer gammaldagsa vaggorna och både jag och min man är sugna på en sån till nästa barn (BF oktober). Dessutom hade det vart väldigt praktikskt då Emma kan ha kvar sin spjälsäng ett tag efter att syskonet kommit och sedan kan syskonet ta över spjälsängen lagom tills att vaggan är för liten.

Men jag tänkte på att den är så låg. Är det ett stort problem?

• Svar på tråden Någon som använder sig av en gammaldags vagga? ("Golvvagga")
  • Teskedsmamman

Nej tycker jag inte... det är alldeles lagom högt för att sitta på sängkanten och plocka upp bebis....

Ians vagga stod precis jämte sängen så jag behövde bara sätta mig upp på natten för att plocka upp honom, perfekt!

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Teskedsmamman

Glömde: Sedan var det bara att slänga ut armen för att vagga honom, jag kan vagga en bebis i sömnen har jag upptäckt många gånger

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Jompis

Jag är också väldigt nöjd med vaggan jag har haft nu till bebis nr 2. Precis som tea spoon hade jag den brevid sängen så jag kunde vagga om han vaknade till lite utan att vilja äta, lätt att ta upp, kändes mer ombonad än spjälsängen. Tyvärr har jag fått byta till spjälsängen redan (han är tre månader) för storebror (19 mån) vill gärna krypa upp i vaggan och gosa med lillebror (kan bli lite hårdhänt gos ibland ) Så nu har jag själsäng och botten längst ner för att storebror inte ska kunna klättra upp i den också.

• Jefa

Vad bra det låter! Var rädd att man skulle få förstörd rygg på köpet

• Jefa

Någon mer som kanske kunde svara på vad länge ni kunde ha vaggan?

• Idapida

Jag sitter på sängkanten och vaggar, inget ryggont här inte! Vi använder den än, tjejen är 3 mån.

• Carolinejosefine

vi har vaggan fortfarande, dottern är snart 5 månader. Skall nog byta snart dock, då hon börjar sätta sig upp.

Vi har verkligen varit nöjda med våran gamla vagga. Har både babykorg och spkälsäng, men vaggan är bäst så här långt

• spes

Vagga är bra - men det ska vara den norrländska modellen som gungar i "rätt" riktning

• Jefa

Spes
    ur är den "rätta" riktningen då? Att man gungar från huvud till fot eller det "vanliga" från sida till sida?

• Jefa

Har sett i affären där de säljer sånna de kostar 1600 kr! Är det värt det för kanske 4 månader?

• spes

Osäkert om det har betydelse som går att bevisa med vetenskapliga metoder, men stora delar av min släkt i minst 5 generationer tillbaka har sovit gott i en vagga som gungar "från huvud till fot". Hade dessutom inte rymt en som gungat i sidled vid vår säng *compact living*

• spes

En sak till; man kan "kolik-vagga" ganska hårdhänt utan att junior flyger in i väggen om medarna går på längden!

• A S

Vi hade också en vaga som gungade åt "rätt" håll (ärvd). Super! (Nu samsov vi mest och hade den inte på nätterna men ändå).

• Jefa

Har aldrig sett en sån. Gör de nu då? För vi har bara sett den "vanliga".

• Nie

Vi hade en låg vagga till vår dotter i början. Det gick hur bra som helst.

• Carolinejosefine

köp en begannad på blocket, där kan man få en jättefin för typ 500.

Jag ska ha dotterns vagga (som jag köpte begagnad) till hennes nallar i hennes rum som jag håller på med nu.

• Veladis

Jag har inte vagga, men en låg korg (omgjord mangelkorg).
    Tycker det är en klar fördel att den är så låg, jag kan sträcka ut handen från sängen och köra den fram och tillbaka...
    Bild finns i mitt galleri, under "Bebis -06"

Svar på tråden Någon som använder sig av en gammaldags vagga? ("Golvvagga")