Ok med dask på rumpan?
Beror på hur hårt. Som en markering - ja!
Som aga - nej!
Beror på hur hårt. Som en markering - ja!
Som aga - nej!
Men ibland när man leker med barn så kanske man jagar dem och ger dem en liten (lös) dask i rumpan när man fångar dem och de illskrattar. Jag skulle aldrig daska dem hårdare än så som "straff" - om man vet att de inte får ont så är det ok som en markering tycker jag! Inte värre än att lyfta bort dem från det "farliga" de håller på med så att de börjar gråta.
Aga är ju när man slår barnet så att de får ont eller märken. En dask tolkar jag som en klapp, alltså inte alls förenat med smärta. Men den i kombination med en tillsägelse kan vara effektiv.
Jag tycker det är värre att ta hårt i armen!
Jag kanske tolkade frågan fel?! Men för mig är en dask på rumpan typ en puff i baken, utanpå kläder och ev. blöja. Det tycker jag är ok som markering.
Skulle det däremot göra ont så är det inte ok! Inte heller att dra ner byxorna och daska!
Jag tycker att folk överdriver här... Naturligtvis är det inte aga att ge en dask på rumpan som inte gör ont. Det är ju samma sorts dask som när man sätter ner barnet och det springer iväg. Eller när man leker jage och daskar barnet i baken när man fångar det.
För mig betyder ordet "dask" ungefär "puff" eller "klapp". Jag kanske har fel för de flesta här verkar tolka det som "aga", "slag"?!
Den gränsen tror jag nog att varje förälder kan dra. (Alltså de som misshandlar sina barn är ju inte kapabla till det, men de flesta sunda människor). Det är jättesvårt att säga exakt var gränsen går. För mig är en liten lätt dask i rumpan som inte gör ont fortfarande på rätt sida.