• Lilla Sofia

gravid och bada i klorvatten?

Hej!

Har ett par vänner som under hela sin graviditet hållit sig unda klorpooler då de hört att detta kan leda till missfall. Någon som vet om detta stämmer? Vi är några tjejer som planerar en spaweekend, och då vill man ju bada! Hur är det med jacuzzi?

hoppas på svar

• Svar på tråden gravid och bada i klorvatten?
  • Mickis74

Har aldrig hört talas om att det skulle vara farligt.............men det borde det ju inte vara med tanke på att många blir rekommenderade att simma under graviditeterna.

• Leos mor

Vet ej var de hört det ifrån, men ebligt mina uppgifter så stämmer detta inte. Ta bara detta med informationen från MVC om att simma under graviditeten är mycket bra. Och då hänvisar de ju till badhusen vinter/vårtid...

Lycka till och du...NJUT av SPA:t!

Jenny

• systeranka

Har i alla fall hört nyligt att bubbelpool kunde leda till att man får sammandragningar. Måste ha varit en Gravid- tidning jag läste det i.
    Annars har jag badat i pool under 2 veckor utomlands och det gick bra.

• penapöna

Tror inte alls att klor är farligt, man har ju slemproppen. Själv ska jag gå på mammarygggympa i varmvattenbassäng och där är det ju klor.

• Nov 2004

Att bada under graviditet är inte farligt! Tvärtom! Det är ju härligt att för en gång skull få känna sig viktlös och rörlig i vattnet. Det är ju inte ofta man får känna den känslan när man har stor bebismage annars.

Det finns ju vänta-barn vattengympa o magplasket och liknande på många håll och det är ju något som MVC uppmuntrar.

Däremot har jag läst att man bör undvika jaccuzzis (bubbelpooler) under graviditeten pga att det i början kan påverka missfallsrisken och senare även påverka infektionsrisken negativt då det ju bubblar vatten underifrån.

Själv går jag på magplasket och det är härligt! Att med hjälp av en vän eller den blivande pappan flyta runt som avslappning i vattnet är bra meditation och en härlig stund för en själv för att få kraft och energi att orka med graviditetens påfrestningar - spreciellt på slutet.

• skidan

Jag gick på vattengympa för gravida 4g i veckan när jag väntade min dotter. Det var toppen. Kan varmt rekomendera feelgood på Grevturegatan.

• L2K

Bada på du, ingen fara! Och vill du testa bubbelpoolen så gör det! Du kommer känna själv om det blir obehagligt!

Under förra graviditeten badade jag i bubbel och kroppen sa ifrån när den inte ville.
    Och att bada i vanlig bassäng är inga problem, hade min sista undervisninglektion som simlärare onsdagen den veckan sonen är född (han är född på söndagen).
    Det är ju rent i en bassäng!!!

• Holmstedt

Har aldrig hört att det ska vara någon fara däremot ska man akta sig för bubbelpooler!

• NK80

I en annan tråd sas det att det inte var farligt att bada i bubbelpool. Måste fråga på inskrivningen den 13/9.

Svar på tråden gravid och bada i klorvatten?