• Trinity78

Vad betyder P.S.?

Alltså det som man ibland skriver i slutet på ett brev

Reality is a bore
  • Svar på tråden Vad betyder P.S.?
  • Callistrate

Tills jag var kanske 13 år var jag HELT säker på att det betydde "påskrivet senare". Sedan dess har jag lärt mig vad det EGENTLIGEN står för

• mammasmulan
    Skojsigt... jag visste visserligen att det står för post scriptum... men ärligt talat... så tänker jag "på samma gång" när jag skriver det... det har säkert med skoltiden att göra...
    "en sööömnig mammasmula tänker till"
  • Danbala

Så, med andra ord, om man kommer på fler saker, kan man lägga till, efter sitt PS, ett Post Post Scriptum, (PPS PPPS osv) men inte DDS, DDDS.

Det där höll jag på och bråkade med någon om poå mellanstadiet, minns jag.

Ja, jag var språkfascist och -polis redan vid sex års ålder, såvitt jag minns. Antagligen tidigare med. Born messerschmidt. :-/

• Beckah82
    Danbala skrev 2006-05-07 23:50:30 följande:
    Så, med andra ord, om man kommer på fler saker, kan man lägga till, efter sitt PS, ett Post Post Scriptum, (PPS PPPS osv) men inte DDS, DDDS.Det där höll jag på och bråkade med någon om poå mellanstadiet, minns jag.Ja, jag var språkfascist och -polis redan vid sex års ålder, såvitt jag minns. Antagligen tidigare med. Born messerschmidt. :-/
    fast då kan man skriva

PS2, PS3 osv

PS2 hm...ett spel?
  • Beckah82
    Roisin Dubh skrev 2006-05-08 00:51:57 följande:
    Mmmm...PS...
    Exakt...hon glömde det rätta svaret: Photo Shop
  • Trinity78
    Beckah82 skrev 2006-05-08 01:15:29 följande:
    Exakt...hon glömde det rätta svaret: Photo Shop
    Äsch, jäklar!
    Reality is a bore
  • Apif la deuxième

När jag var kanske 8-9 och brevväxlade med en kompis som hade flyttat till en annan stad, så trodde jag det hörde till att man alltid har ett P.S. i slutet av brevet. SÅ jag hade alltid problem med att fundera ut vad jag skulle skriva i själva brevet, och vad jag skulle lämna som P.S.

Ibland glömde jag bort att spara nåt till P.S:et, och så hade jag stress med att knåpa ihop nåt att skriva dit, innan jag kunde skicka iväg brevet...

Men som svar på TS fråga: Post Scriptum.

• themia

"Post scriptum" betyder "efter skriften", eller helt enkelt "tillägg"

• themia

Vadå, 8 år är väl ingen tid Flört
    En fjärt i evigheten.

Nåja,det var det där hejet som lurade mig att tråden levde.
    Men jag fick i alla fall en chans att visa mig duktig. 

Svar på tråden Vad betyder P.S.?