tandvärk=förlorat barn
Kan tandverk göra så man förlora sitt barn under graviditet, pga att det är en infektion?
Kan tandverk göra så man förlora sitt barn under graviditet, pga att det är en infektion?
Det har jag väldigt svårt att tro.
Jag hade mycket tandproblem inkl. infektion under min förra graviditet och jag tror knappast att vårt lilla mirakel tog skada av det.
nu är hon snart 3 år och fullt frisk!
Jag tror inte alls det, men du kan ju gå till tandläkaren så slipper du ha ont. Vet du att det är en infektion? Jag har haft tandvärk många gånger under graviditeten men det har gått över av sig självt efter någon dag varje gång...
Ja det är typ en knöl, och den ska rotfyllas men jag har sådan tandläkarskräk. Förra gången trode dom inte på mig när jag sa att det gjorde ont, när dom borrade. Skrek rakt ut men dom fort,s.Efter 2 g tog dom en till rönken och sa oj deu har ju en infektion????. Kan inte stå på mig i sådana lägen...
Man har ju hört att det inte är så bra och dära på infektion under graviditeten
Hej där! Under min första graviditet drog jag ut en tand, självklart med bedövning och det gick hur bra som helst och hon är i dag 6 år och fullt frisk! Det enda du behöver oroa sig för är bara att berätta för dem att du är gravid (om det inte syns förstås) och bearbeta din egen tandläkarskräck annars finns det inget att oroa sig för! Lycka till, du ska se att allt går bra! Kram
När jag väntade mina tvillingar skulle jag dra ut en tand men den fick till slut opereras ut under lokalbedövning. Jag fick äta penicillin + Citodon efteråt. Födde mina tvillingar, friska och krya, en vecka senare.
Tack för svaren från en orolig mamma
Jag hittade lite om detta: "En ny finsk studie visar att kvinnor med dålig tandhälsa oftare drabbas av havandeskapsförgiftning, får missfall eller för tidigt födda barn. Nu satsar svenska forskare på att försöka ta reda på vad sambanden egentligen" stod det på en sida.
Det viktigaste är nog att ta hand om tänderna och inte låta det gå för långt innan man gör något åt problem.
Anonym (tandfén): Hur kan du vara så oerhört tanklös och skriva så till en blivande mamma som är orolig?
Det är så att jag redan förlorat mitt barn i v 35. Man letar fel och orsak hela tiden och tänker tänk om tänk om. Tänk om det hände på pga att jag haft en dålig tand i hela mitt liv och detta under grav. Fan ta mig själv om det är nu så.....
Har själv haft oerhörd tandvärk och infektion under min graviditet flera gånger... har svårt att tro att nåt sånt skulle påverka att få missfall dock.
tandfen: ska du komma med häftiga forskningsstudier till en änglamamma med tandläkarskräck så vore kanske en källa på sin plats.
norskarna hade tydligen även kommit med en studie om att man inte skulle förvara tandborsten på toa heller för bakterierna från toastolen flyttade sej till tandborsten villket kunde öka risken för missfall *himmlar med ögonen*
gick på nyheterna å stog på texttv för ca 3 år sedan.
oavsett din tandläkar skräck så är det bra om du ringer tandvården och talar om din räddsla och får tanden återgärdad.
att bära på en infektion i längden gör dej trött å slö osv för att inte tala om hur snablar ont det gör......vore väll skönt att bli av med det.
TS, jag är hemskt ledsen för din skull. Jag är dock ÖVERTYGAD om att du INTE förlorade ditt barn p.g.a. infektion i din tand. Jag VET hur lätt det är att anklaga sig själv för ALLT när man har förlorat ett barn eller en annan närstående person. Men du, det är INTE ditt fel. Och jag tycker att det var fruktansvärt dumt av Tandfén att skriva som hon gjorde. Väldigt lågt och känslokallt gjort. Försök ha lite empati för dina medmänniskor istället, Tandfén.
Kramar i massor till trådstartaren från mig
Tandfen: Du menar allså att det kan vara så att barnet kan dö i magen på grund av infektion i tanden? Skulle gärna vilja få ref.
Nu är det så att jag har själv undrat om varför det alltid tjatas om vikten av att sköta sin tänder just under graviditeten i alla gravid-böcker. Därför har jag sökt lite på nätet om anledningen till detta tjat och då hittade jag denna informationen.
Självklart är jag inte ute efter att få någon att må dåligt eller att kasta skuld över någon, men TS undrade (liksom jag själv gjort) och eftersom jag hittat just denna informationen, så gav jag den...
Jag beklagar verkligen din förlust, ts!
expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp