• Lena80

Att resa med 3-åring till kanarieöarna

Vi funderar på att åka mer vår livliga, icke blyga grabb till kanarieöarna i mars 07 och jag har en del frågor som jag hoppas att någon vill och årkar svara på. Vi reser med ett annat par som har barn i samma ålder.

Någon som har erfarenhet av något bra ställe på kanarieöarna, främst Gran Canaria eller Teneriffa? Något bra hotell att rekomendera?

Hur är det med vacciner, ska barnen ha något särskillt vaccin eller liknade?

Hur är det med mat, kan de äta allt? Vilken sorts mat har ni haft med? Kan de tex.dricka mjölk som finns där?

Har ni mest varit vid poolen eller stranden? Vad skall man tänka på / undvika osv?

Andra tips och råd?

• Svar på tråden Att resa med 3-åring till kanarieöarna
  • nattinattio

vi har varit på öarna å mest Gr canaria, många gånger, dotter är även döpt där.
    Mjölk brukar jag inte ge till barn på utlandsresor, men det skall ju gå bra. Annars finns där allt att köpa å barnen kan äta allt. Alltid bra att undvika kul glass (förpackad glass är ok) om man vill vara helt säker, inga andra vacciner än de normala standard vaccinerna behövs,

Det är ju så olika vad man prioriterar å vad man vill se å göra å betala osv...
    men jag föredrar att ha bra poolområde där man dessutom hittar lediga plats å inte överfull! med uppvärmd pool så barnen får plaska ordentligt. Havet är för kallt att bada i ändå.
    Sen vill jag ha det relativt nära till stan (men ingen part prinsessa)så att man kan ta sig en promenad på kvällskvisten gå i affärer, äta osv, barnen kan somna i vagnen om de vill (en 3 åring bör ha vagnen med det kan bli för jobbigt å massa tjat annars) å då vill jag oxå kunna gå med vagnen fram till rummet utan att behöva lyfta å bära upp för massa trappor å dyl...
    Jag vill oxå bo på ställen där bra kommunikationer finns så man inte drar sig för att se sig omkring, kunna göra små utflykter utan att de behöver ta hela dagen å bli för lång å krongligt.. har mycket olika slags saker att välja mellan..
    jag värderar mycket en solig balkong, gärna trappformad så man inte har tak över hela balkongen - barn kan bli sjuka, sover osv det är otroligt bra med en trevlig balkong då!
    Värderar oxå bra sjukvård - vilket finns över hela canaris, men känns oxå tryggt med scandinavisk klinik där de kan tala svenska ifall man nu inte skulle förstå allt, lätt att bli överdrivet orolig när barnen är sjuka..
    Pgav säkerheten (inbrott)och äkliga kakerlackorna föredrar jag att inte bo på båttenvåning!
    å några ölverpriser betalar jag inte! men vägrar att bo på mindre än 3 stjärning - oftast 4.

Som bonus så har jag gärna även en minimarket på hotellet eller aldeles i närheten så man slipper bära med sig vattnat man köper, gärna restaurang på hotellet med gratis underhållning shower el dyl. Tvättmaskiner, internett kan oxå vara skönt att ha tillgång till..

min favorit på canaris är puerto rico (som dessutom är solsäkrast på ön) där kan jag varmt rekommendera lägenhetshotellet Revoli Playa med Fritidsresor.

• Elfva

Hej
    Visserligen har jag ingen erfarenhet av en tre åring, men av en ett åring på resa i spanien.

Äter ditt barn välling fortfarande så ta med hemifrån, vällingen där nere är inte alls som hemma och ruggigt söt (vi snackar dryga 25 g socker per 250 ml!!!). Maten där nere är annars inga problem, barnmat finns men din treåring äter säkert det samma som er och samma "regler" för er som för barnet gäller, dvs undvik kulglass, var noga med handhygien, drick inte kranvattnet... kanarieöarna har inte så konstig bakterieflora så det borde inte bli några problem med magen, men ta med vätskeersättning utifall att.

Annars så behövs inga särskilda vaccinationer.
    Att bo i lägenhet med möjlighet att laga mat själv kan vara bra och bekvämt när man reser med barn. Mjölken behöver du inte vara orolig för den är högpastöriserad för det mesta, så den kan ni dricka av... den har dock ofta ganska kort hållbarhet efter öppnandet läs på förpackningarna när ni handlar.

Blöjor är svindyra i Spanien, så om barnet inte är blöjfritt kanske ni ska ta med lite hemifrån. Bra spanska märken är annars dodot (som är detsamma som pampers, men kostar nästan dubbelt så mycket som här hemma) och huggies som är nästan lika bra som pampers...

Närhet till affär kan vara bekvämt, liksom att det är någorlunda trappfritt om ni har tänkt använda vagn... tänker ni hyra bil så är bilstolarna inte som här hemma, godkända visserligen, men det är inte så som man är van vid här hemma... de kan dessutom vara ganska svåra att få på plats och hyrbilsfirmorna vill inte hjälpa till att montera p g a försäkringar. Men låt er inte avskräckas, men ge er själva gott om tid när ni sätta fast stolen... Tänk på att taxi sällan har bilbarnstolar...

Sjukvården är bra i spanien, men kolla vart närmsta engelsk språkiga läkare finns, eller allra helst någon skandinavisk läkare, det är svårt att förklara på spanska eller engelska ibland...

tänk på att skydda ditt barn från den starka solen, det finns ju numera (visserligen ganska dyra) väldigt bra badkläder som är lite mer täckande och som har uv skydd. Solglasögon med uv skydd är också bra, liksom givetvis solhatt.

Spanjorerna är väldigt barnkära så ni kommer säkert inte stöta på patrull någonstans.

Trevlig resa!

Svar på tråden Att resa med 3-åring till kanarieöarna