15 månader -förändrat humör, arg och tvär.
Nu är det väldigt länge sedan jag var inne och skrev på familjeliv. Jag började jobba i februari efter mammaledigheten och sedan dess känns det inte som att det finns så mycket tid över till annat än jobb och att umgås med Theodor och Micke (Theos pappa).
Theodor är 15 månader och har den senaste tiden blivit väldigt ilsken och tvär. Han är inte alls så glad som han varit tidigare. Han vill bara göra sånt som han inte får, dvs öppna alla skåp, pilla på TV:n och datorn, slita i gardiner mm. Och när han inte får som han vill så skriker han. Ibland så dunkar han även huvudet i golvet av ren ilska, vilket jag tycker är väldigt otäckt. Han är generellt väldigt mycket gnälligare också, vill bara vara nära mig eller pappa hela tiden, men han är inte glad ändå, utan humöret svänger vilt. Han har även börjat bitas och rivas i ansiktet. Det är mest på mig men även på andra ibland.
Sömnen är helt rubbad. Han har visserligen aldrig sovit speciellt bra på nätterna men nu är det mycket värre. Han vaknar ofta efter bara någon timme och gråter och skriker. Så fortsätter det ca 3-4 gånger ytterligare under natten. Vi har börjat ge honom lite välling när han vaknar kring 3-4 för annars är det omöjligt att få honom att somna om.
Han har börjar på dagis för ca 1 månad sedan vilket jag självklart förstår påverkar hans humör, men jag trodde inte att det skulle bli en så markant skillnad.
Kanske är inte det här ett ovanligt beteende, men jag skulle gärna vilja höra från er som har/har haft barn som agerat på samma sätt i den här åldern. Hur gör/gjorde ni? Hur länge höll det på?