• Tjofsen

bostadsrätt med fel boyta

ÅÅÅ..blir så sur.
    Vi säljer en bostadsrätt som vi trodde var 66 kvm...Fick en köpare för en månad sen (kanske lite mer) som tyckte att den kändes mindre..vi sa då "ja, vi är lite tveksamma så mät gärna". Men de mätte inte..skrev på kontraktet - lämnade handpenning...och så nu..för den fjärde gången de är här för att mäta inför renovering...så ringer de och säger att de bara får den att vara 54 kvm...

Vi kollar med föreningen och JAHA...det är den. Det är alltså en skillnad på 11 kvm. Nu vill köparen dra ner priset med 20.000 kronor och vi ligger redan så lågt under marknadspriset. Här i huset ligger lägenheterna på 130.000-140.000 och vi begärde 115.000

Vi har erbjudit att gå ner 15.000 (bara för att bli av med honom för vi har köpt hus precis) men han vill ha 20.000

Ska man gå med på det? I avtalet skrev vi in en paragraf att om köparen inte fullföljer avtalet har vi rätt att häva köpet och erhålla skadestånd, och att handpenningen tillfaller oss.
    Vi har rådfrågat mäklaren som vi gör husköpet med - lägenheten är dock såld privat. H*n tyckte att vi skulle gå med på 15.000 men inte mer.

Tacksam för snabbt råd - de ska höra av sig idag.

• Svar på tråden bostadsrätt med fel boyta
  • Isolde

Tja, iom att de faktiskt avstod från att mäta innan undrar jag vilken rätt de har att säga något om saken. Som köpare är man besiktningsskyldig upp till en viss gräns, frågan är bara var den gränsen går.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • Tjofsen

ja, det säger ju mäklaren också..eftersom vi vid flertalet gånger sagt att de får mäta. De började redan vid första kollen på lägenheten prata om pris per kvm vilket vi sa att så gör man bara i storstäder och vid koll för hyra...här handlar det om så låg köpeskilling (menar också mäklaren som pratat med juridisk kunnig) så kanske att rätten skulle tycka att de borde mottagit vår kompensation. Köparen har också uppgett nu att han är intresserad isåfall att köpa grannens som är 65 kvm med snedtak för 130.000 vilket låter som om han fått kalla fötter och vill avbryta affären med oss genom att få OSS att backa så han får tillbaka sin handpenning.

tillträdesdagen är om två veckor. Han har varit här och sett lägenheten 4 ggr och borde väl känna av om han får plats med sitt möblemang innan.

• Åsa

Om marknadsvärdet verkligen ligger högre behöver ni väl inte ta just denna kund, om det inte är akut av andra orsaker.

Som jag ser det har ni inget avtal. Avtalet gällde en lägenhet på 66 kvadrat, och någon sådan lägenhet finns inte; en skillnad på över 17% från den angivna storleken är knappast försumbar. Finns det inget avtal drar sig inte säljaren ur något avtal om h*n inte köper och ni därmed knappast ha rätt till någon ersättning. Ska vi tala i termer av avtalsbrott ligger det väl närmast på er sida. Ni har ju - om än oavsiktligt - lämnat vilseledande uppgifter.

Läget nu är att köparen lämnat ett nytt bud, på den existerande lägenheten på 54 kvadrat. Om ni accepterar detta och ingår ett /nytt/ avtal är upp till er.

• Tjofsen

Tack Åsa för svaret. Visst är det ju så man ser det. Men är det inte konstigt hur han tjatat om kvadratmeterpris när vi tagit 15.000-20.000 lägre redan än de andra lägenheterna med samma storlek...så vill han gå ner ytterligare. Det står ingenstans på kontraktet att den är 66kvm....och vi har sagt från början att vi inte var säkra och att han själv får mäta den.

Han är dessutom byggare så han har koll.

OCH VISST ÄR DET SLARV från vår sida! DYRT SLARV. Men det vore skillnad om vi hade satt oss över marknadspriset och sagt att det beror på att den är större än de andras.

RÅD TILL ALLA SÄLJARE: HÅLL KOLL PÅ KVADRATEN!

• Tjofsen

Tack Åsa för svaret. Visst är det ju så man ser det. Men är det inte konstigt hur han tjatat om kvadratmeterpris när vi tagit 15.000-20.000 lägre redan än de andra lägenheterna med samma storlek...så vill han gå ner ytterligare. Det står ingenstans på kontraktet att den är 66kvm....och vi har sagt från början att vi inte var säkra och att han själv får mäta den.

Han är dessutom byggare så han har koll.

OCH VISST ÄR DET SLARV från vår sida! DYRT SLARV. Men det vore skillnad om vi hade satt oss över marknadspriset och sagt att det beror på att den är större än de andras.

RÅD TILL ALLA SÄLJARE: HÅLL KOLL PÅ KVADRATEN!

• Isolde

Som styrelsemedlem i en bostadsrättsförening tycker jag att det är underligt att ingen – köpare, långivare – har bett om uppgifter om lägenhetens yta från bostadsrättsföreningen. Det är ju f.ö. ett elementärt sätt att få reda på en lgh:s yta.

Och jag undrar hur ni kan ha trott att ni bodde större än ni gör – blev ni i er tur lurade när ni flyttade in?

Yta är knepigt ... Särskilt när man bor i gamla lägenheter. Vi sålde en lgh som tidigare var hyresrätt, och köparen krävde då att få den uppmätt. Vilket vi ordnade, och kunde konstatera att det diffade på några kvadratmeter – från 61 till 57, tror jag. Mätningsmannen förklarade det med att man tidigare mätte på ett annat sätt.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • linhen

Ni skulle ju inte behöva betala eftersom undersökningsplikten är hans... Men samvetet gör ju gärna att man vill - vilket jag kanske tycker att ni borde. Däremot kan jag ju tycka att ni visar er goda vilja genom att erbjuda 15 000. Han borde ta det!

• Tjofsen

Det är min sambos lägenhet och han sa att den var runt 65...kanske han fått den uppgiften vid köp. Men så är han lita virrig av sig! Man tänker inte på kvadratmeter när man bor och eftersom det här där vi bor inte sätts pris efter kvadratmeter så ...

Ja, man mätte annorlunda förr vet jag. Men här är det ju tyvärr för stor diff.

Köparen har inte hört av sig än. Hoppas ju han godtar vår kompensation på 15.000.

• linhen

Jag har nu kollat på alla svar i tråden och tror INTE på Åsas teori. Han har alla skyldigheter som köpare - inte ni. Är kontraktet påskrivet utan att han bett någon att mäta så har han gjort misstaget.

• HumDis

Min bror fick tillbaka pengar pga att det hade uppgivits fel storlek på lägenheten han köpte. Detta eftersom fel storlek uppgavs i annonsering samt på köpekontraktet. Detta trots att han redan skrivit under och betalat. Lägenheten skulle var 72 kvm men visade sig bara vara 66. Tydligen var säljaren ersättningsskyldig eftersom de angivit fel storlek (fastän de inte heller visste om det) på kontraktet.

/ HumDis
  • HumDis

Ett tillägg till mitt tidigare inlägg: Det var pga att det var formulerat på ett visst sätt i köpekontraktet som gjorde att han fick pengar tillbaka.

/ HumDis
  • Tjofsen

Nu har vi i alla fall avstyrt hela affären. Han var inte intresserad ens över att vi gick ner 20.000 i pris. Ville promt ha en på 65 kvadrat. Så för att göra processen kort så hävde vi kontraktet. De kom en aningen skamsna igår kväll och skrev under hävningskontraktet. Vi fick i alla fall till nästa månads hyra tillbaka av dem som plåster på såren för att vi måste sälja den igen! Så nu är den på annons IGEN och 9 dagar till vi flyttar till hus ........
    Tack för era kommentarer. Forum är så jädrans bra när man bara vill vräkar ur sig eller få lite stöd.

Svar på tråden bostadsrätt med fel boyta