• lia79

varför inte bada i pool??

Hej! Vi ska åka till Tunisien på fredag o min son är 5 mån såg i en tråd där det stod att bebisar inte ska bada i pool! Varför får de inte bada i pool speciellt om det har sloskyddsdräkt på sig när de badar det är ju inte så att dom bada så länge men det kan ju inte vara så farligt att doppa honom någon som vet?

• Svar på tråden varför inte bada i pool??
  • lia79

babylover : Han kanske tyckte att det va kallt i poolen=) Men om de tycker om att bada så borde det ju inte vara några problem tycker man

• Mibe

Som fler har sagt så är det ju bra om man duschar av sig kloret på kvällen, det brukar ju även finnas duschar bredvid poolen.

• babylover

Bor du på ett hyfsat hotell brukar rengöring förekomma före och efter poolen öppnar typ kl.06 och 21. Tänk på att hotellstandarden utomlands är lägre än i Sverige så välj högre än vad du gjort hemma!

• lia79

babylover : Alltså vi kommer att bo på ett lyxhotell som har en spa-anläggning. Jag får fråga BVC William tycker ju om att dyka o så får se va de säger

• babylover

Du borde ni kunna bada med gott samvete! Trevlig resa med mycket bad!
    Jo min man hade också teorin att han frös.

• Mibe

Min son doppar hela tiden huvudet under vattnet och dricker det när han badar i badkaret. Vilka odds är det att han INTE kissat själv?!?!? Mycket små troligen och därav inte så hälsosamt!

• Lusan

Det är inte alla som gör rent poolen varje eller ens varannan dag så det är kanske därför...blir ju väldigt mycket bakterier då.

• laven

Det går jättebra att bada i pool även för småbarn (mina två äldsta började bada vid 3 månaders ålder). Den yngsta fick vänta tills 5 månader eftersom han hade lite hudproblem (VÄLDIGT torr hud) och jag ville inte riskera att irritera den mer än nödvändigt.

• Pallas

Mibe: Urin är sterilt och inte farligt att få i sig i små mängder.

• asaA

Vi var i thailand nyligen och lillan (5 mån) fick bada i poolen. Småbarn ska inte bada i "kallt" vatten (helst inte under 32 grder) så det är väl kanske det som är anledningen till att avråda småbarn till poolbad. Huvudsaken är väl att göra det med sunt förnuft, är vatten under 32 så får man ju vara i en kort stund. I vår pool var vattnet garanterat över 32 grader men lillan var inte i långtid i allafall, vi tog ner henne i 5-10 minuter sedan gick vi upp, hon älskade att bada. Ha en trevlig resa

• lia79

ok då får vi ta med oss termometer men william brukar inte vilja bada om det är för kallt

• HumDis

Anledningen till att barn under ett års ålder absolut inte skall bada i utländska pooler är framförallt dessa:

Det är i regel alldeles för kallt. De flesta hotellpooler håller en temp på mellan 20 och 25 grader. En bebis kyls mycket snabbt av och det är INTE bra. Då är det bättre att bara låta dem plaska lite med fötterna.

Den andra anledningen är att det i de flesta sådana pooler är en sämre standard på vattnet än i en pool på ett svenskt badhus. Man kan, om man har otur, ha för höga halter av vissa bakterier som normalt finns i vårt tarmsystem. Dessa är dock inte så jättenyttiga för ett spädbarn, som lätt får i sig badvattnet.

/ HumDis
Svar på tråden varför inte bada i pool??