Vad kan man göra mot illamående??
Jag har nyss kräkts för första gången, är i v 9. Har mått illa hela veckan men nu tog det priset. Vad kan man göra för att inte må så illa?
Jag har nyss kräkts för första gången, är i v 9. Har mått illa hela veckan men nu tog det priset. Vad kan man göra för att inte må så illa?
vet inte om man kan göra så mkt , dricka mkt vätska .kanske ngn favorit karamell
Pröva ingefära eller köp Postafen åksjuketabletter på apoteket; de är inte farliga för fostret. Levde själv på dem ett tag...
kex, morötter
fungerar inte det gå till din BM så kan du få ngt som man får på recept.. fungerar super... lergigan comp..
Hade aldrig överlevt utan Postafen, receptfritt på apotek och precis som Annika skrev ofarligt för fostret! De hjälper även om man blir lite trött av dem som biverkning!!!
Väl värt att testa!
Lycka till och hoppas att illamåendet går över!
Jag tuggar bananer... Har även mariekex sidan om sängen som ja knaprar i mig innan jag går upp på morgonen...
Mellan målen så äter jag då bananer.. och det funkar bra... Mår inte så illa mer..
Det är ju värt ett försök iallafall..
Kramizz
Sweetie
När jag väntade mina första hade jag en flaska nyponsoppa intill sängen samt skorpor.. ät så att magen aldrig blir tom. När blodsockerhalten sjunker kräks man.. ha alltid frukt med när du åker bort.. ät hela tiden.. små mängder men ofta. drick inte så mycket på en gång då kräks man med.. mat med kolhydrater ska vara bra. Icke kryddstark mat är bra med. jag levde på pannkaka..
Digestivekex!
Åt så fort jag mådde lite illa och jag kräktes aldrig.
Hade både hemma och på jobbet, tog med mig om jag skuel någonstans.
Annars har jag hört att ingefära är bra men jag hittade aldrig några på hälsokost - de hade slutat med ingefärstabletter.
Tack för era svar!! Hade som tur är Postafen liggandes i bilen så jag har tagit en nu, hoppas det hjälper! Ska prova med kex vid sängen också, det är så himla jobbigt att må illa!
Jag har mått illa i sju veckor nu - tyvärr hjälpte varken postafen eller det som läkaren skrev ut till mig. Det enda tips jag har är ÄT OFTA! Varannan timme annars blir jag helt sänkt (och nej, jag har inte gått upp ett kilo för jag kan bara äta lite per gång). Jag gillar syrliga saker som nektariner och vindruvor. Fet mat går bort - så fort jag försökt mig på pizza så kräks jag. Min barnmorska sa bara att jag skulle äta vad jag kan och vara glad för det - ha ingen press på dig att du måste äta så himla allsidigt och nyttigt i denna delen av graviditeten alltså - det kan du ta itu med när illamåendet lagt sig!
Lycka till! Man lär sig hantera det, jag lovar. Förresten sa barnmorskan att det är bäst att ta postafen på morgonen en kvart innan man går upp...
Jag är i vecka 7+6 och har mått illa sedan v4-5 tycker detta är skitjobbigt såklart men mitt tips är som de flestas postafen samt äta ofta och lite.
Hjälper dock inte för mig något vidare och ibland känns det hopplöst men vill egentligen med detta säga att du är inte ensam om det nu är någon tröst.....kämpa på tjejen!
hej. skulle köpa postafen på apoteket och när jag sade att jag skulle ha dom för gravillamående så sa expediten att dom INTE rekommenderae det vid grav illamående...Jag blev helt ställd iochmed att det för mig var en "säker" utväg. Hursomhelst så fick hon mig att köpa några band med akupressur kulor. Hjälper ingenting..
min förra grav. drack jag påskmust så fort jag mådde illa. Lite svårt att få tag på men nån god dricka kanske hjälper?
Jag mådde väldigt illa ett tag, men nu har det avtagit (är i v 13 nu)!
Iallafall så åt jag körsbärstomater, drack mineralvatten, frukt och så tog jag Postafen.
Postafen var toppenbra för mig, det tog bort det värsta av illamåendet och jag blev faktiskt inte trött alls.
Cola hjälpte också, men det får man ju ta det lite lugnt med.
Globen:
Det där med Postafen tror jag inte att det är någon fara, jag är ganska övertygad om att barnmorskorna vet lite mer om det än dem på apoteket.
Så du kan nog ta och köpa dem utan att behöva oroa dig.
Tutilure, det tror jag med egentligen men jag blev nog mest chockad över beskedet tror jag! Det var liksom som jag skrev en så "säker utväg" för mig och en självklarhet..
Jag köpte Postafen förra veckan. Ställde många frågor på Apoteket - och visste kunde man ta dem utan fara för barnet. Stod även i medföljande infobladet att det var det. Men det sitter ju en stor varningstriangel på paketet, och det är så mycket så här i början av graviditeten som man inte ska göra, äta etc...
Småäta funkar inte riktigt för mig - mår illa av att småäta... Nådde gränsen för vad jag orkade förra veckan. Är nu i vecka 8, och har mått konstant illa sedan den 13 augusti.