Klädsel "kavaj"
ska på disputationsfest och på inbjudan står det klädsel "kavaj". Har för mig är det klänning som gäller då?
Kommer inte riktigt ihåg
ska på disputationsfest och på inbjudan står det klädsel "kavaj". Har för mig är det klänning som gäller då?
Kommer inte riktigt ihåg
"Klädsel: Kavaj" betyder enligt traditionen mörk (mörkgrå eller mörkblå) kostym enligt ovan. Idag är man inte alltid så noggrann med detta utan accepterar även kostym i andra färger eller udda kavaj/elegant blazer. Då bär man en snygg kavaj tillsammans med ett par finbyxor, så undvik helt jeans eller chinos. Slips eller fluga är obligatoriskt. Kvinnor bär kortare dräkt eller klänning med ev. tillhörande kavaj. Lång klänning kan också gå bra, men ingen hellång afton- eller festlig långklänning ("balklänning") som vid finare klädkoder (se ovan).
Står det inget om klädsel på inbjudan betyder detta egentligen högtidsklädsel vid bröllop, men hör med brudparet om du känner dig osäker.
Klä dig aldrig vackrare än brudparet (speciellt bruden), då detta är deras dag
ThereseLaurin,
inklippt från M. Ribbing eller. (Tänkte mest på den delen om brudparet)
Jag har varit på flera disputationsfester och när det har varit kavaj så har tjejerna haft någon festtop plus snyggare byxor eller kjol. Inget alltför tjusigt, tänk lämpligt för mormors 80-årskalas snarare än bal eller grillkväll ute.
Hoppas du får en kul kväll.
höstlövet kan så vara =) kommer tyvärr inte ihåg från vilken sida jag klippte in de från =)
Höstlövet: Jasså du har varit på sådana tillställningar Är helt lost och ny i gamet och gravid som man är så blir man ju superförvirrad
Ok med kjol alltså? Isf blir det mkt lättare, då kan magen få plats på ett helt annat sätt
Du kan definitivt ha kjol, som gravid har man ju också extradispans, så med någon fin tunika till (som jag såg M.Ribbing tipsade en gravid kvinna om på www.dn.se under etikett) så tror jag ingen kommer tycka att du är underklädd.
Min sambo doktorerar i Västerås, så några fester har det blivit under åren. Alla tillställningar här brukar vara rätt avslappnande och roliga.