barn- och kattvänligt sätt att bli av med myror på balkongen?
?
?
Finns små lådor som man lägger ut och som myrorna käkar upp innehållet i och sedan matar myrorna i stacken.
Lägg ut dom när katten är inne och ta bort dom när han/hon går ut på balkongen.
Fungerar jättebra!
Googlade lite..
Myror gillar inte oregano så sätt du ut några plantor med oregano och så får du ju dessutom lite krydda till maten
www.myrbygg.se/Myrellen.htm
Hittade dessa tips på tiger.se:
"Världens bästa husmorstrick mot myror:Blanda 1 styck skalad och riven gurka med 1 kruka färsk mynta, klippt i smådelar. Lägg ut där myrorna kommer in, alternativt i stackarna. De försvinner fortare än du hinner ringa Anticimex.
Det är lättare att bli av med svartmyrorna än att bli av med moderater.
Gör så här.. köp ett antal 33 cl flaskor med portello och drick upp så det blir 5 cm portello kvar räknat från flaskans botten. ställ sedan dessa fällor där du har myrorna ... flaskorna blir halvfulla med myror lagom tills du blir törstig igen.. byt bara ut dom halvfulla mot nya.
Nässelvatten ( www.odla.nu/metoder/nasselva.shtml ) om du hittar något murket eller några andra bra ställen där dom håller till. Nässelvatten är bra för växter i allmänhet men som genom en slump upptäckte jag att iaf hästmyror dör som flugor om dom får koncentrerat sånt på sig. Släng en försvarlig bunt i en regnvattentunna och vänta några dagar"
Såg också att det ska funka att pudra med kanel eller vitpeppar där de rör sig.. De gillar inte att det är fuktigt så då är ju ett sätt att fukta balkongen med vatten..
myrdosa= myrorna dras till lukten kryper in och dör inge barn eller katt kan komma åt det giftiga innehållet å myrorna är snart borta
myrdosan som minicazzie och rubina pratar om kan du se på min länk myrbygg.
Och jag har läst att myror inte gillar kanel. Så jag hällde kanel i en liten mystack, som var för nära huset och de flyttade faktiskt! Och det luktade kanelbulle i trädgården, som ett litet bonus. *hehe*