• camomillis

Akupunktur för att bli gravid?

Har försökt bli gravid i 2år. Äter metformin o numera pergotime. Har testat + 2ggr men båda har blivit mf. Har fått höra av folk som vill vara hurtiga o ge tips på hur vi ska lyckas, att vi ska testa akupunktur, att det skulle kunna hjälpa mot barnlösheten - någon som har erfarenhet??

• Svar på tråden Akupunktur för att bli gravid?
  • villverkligen

Det finns ingen forskning som visar att det skulle hjälpa. Skit i de hurtiga och lita på läkarna och en högre makt.

Du kommer lyckas! (Har själv en pergo-dotter...)

• villverkligen

Det finns ingen forskning som visar att det skulle hjälpa. Skit i de hurtiga och lita på läkarna och en högre makt.

• villverkligen

• Nyima

...eller så kan du lyssna på de hurtiga (känner mig i och för sig inte särskilt hurtig) som menar att akupunktur visst kan förbättra möjligheterna att bli gravid. Jag har ingen personlig erfarenhet men går själv på behandling inför vårt stundande IVF. Jag har pratat/skrivits med flera som lyckats att bli gravida efter akupunkturbehandling. Kanske hade de blivit de ändå men många av dem har flera misslyckade försök utan akupunktur bakom sig.
    Fast i och för sig kanske du inte står inför just IVF, men ändå...

"Hjälper akupunktur mot barnlöshet?
    Akupunktur kan göra det lättare att bli gravid. Omfattande studier som gjorts av docent Elisabeth Stener-Victorin har visat att akupunktur har effekt på cirkulationen i livmoder och äggstockar. Akupunktur i anslutning till en IVF rekommenderas av många kliniker och ökar chansen till graviditet enligt deras egen forskning. Behandlingen bör då inledas några veckor före spraystarten och omfatta fyra till fem veckor med två behandlingstillfällen per vecka."
    http://www.akupunktur.se/faq.htm

• girlie 01

Jag var på akupunktur idag för första gången (skall börja spraya 2 juni). Har läst mycket om det nu när det börjar närma sig att sätta igång med spray och kännde att jag nog ville prova. Hinner bara med 3 ggr innan spraystart men det är väl bättre än inget antar jag...
    Det gjorde inte ont alls, vilket jag varit lite rädd för. Och hon som gjorde det på mig var helt underbar och det känndes som att genomgå terapi. Hon såg rätt igenom mig och visste precis hur jag mådde och hur min kropp reagerade på olika saker och det känndes underbart att bli bekräftad.

• jess 2

Gick på akupunktur 13 gånger innan jag blev gravid ( allt står i min presentation).
    Tycker att det e värt att prova, lycka till .

• Maja 79

Villverkligen;
    De ska visst finnas forskning som visar på att du har lättare för att bli gravid efter akupunkturbehandling!

Läkarna i det här landet vet inte allt, de ser bara till symptomen inte till orsaken. (Nu menar jag läkare i allmänhet)

Akupunktur hjälper kroppen på många sätt, dels att slappna av, dels ökar de cirkulationen i kroppen som gör att du får en bättre genomblödning i bla livmodern som gör att ägget fäster och sitter kvar lättare. Att du får bort muskelsänningar och kroppen slappnar av gör att du mår bättre och då är det också naturligt att du lättare blir gravid.

Jag tror på att akupunktur kan hjälpa till och får just nu nålar för bla att kunna bli gravid..

Det finns många på det här forumet som anser att de har blivit gravida efter akupunkturbehandling!

• LiselottePCOS

Sök på namnet "Elisabeth Sterner Victorn" i På google( sidor på sveska, eller sidor från Sverige) så kommer du troligan att hitt något intressant om akupunktur och PCOS.

Se även www.pco-s.com strtsidan pågående/ aktuella forskingsstudier.

• LiselottePCOS

OBS! namnet ska vara "Elisabet Sterner Victorin"

• villverkligen

Läste nu i tidningen att det kommit en ny dansk studie som visar att akupunktur är effektivt om man gör det samma dag som man gör insättning av ägg vid IVF-behandling. Inte om man gör det dagarna innan eller efter, men om man gör det samma dag.

Så, nu tror jag på akupunktur för att bli gravid med IVF.

• TrueHeart

Enligt en dansk studie ökar chansen att få barn vid konstgjord befruktning om kvinnan samtidigt får behandling med akupunktur. Chansen att ägget fastnade och kvinnan blev gravid hos de kvinnor som fått akupunktur samma dag som ägget sattes in i livmodern. Endast denna dag spelade akupunkturbehandlingen roll. Akupunktur dagarna efter, de dagar ägget har på sig att fastna i livmoderslemhinnan, ökade inte chanserna.

Svar på tråden Akupunktur för att bli gravid?