• Snoxie

Använda solskydd på dagis?

En kompis till mig blev häromdagen väldigt förvånad när personalen på hennes dotters dagis svarade att dom inte smörjer in barnen med solskydd när dom ska vara ute.
    ( Solskydd som föräldrarna givetvis tar med själva..)
    Ville nu höra om det finns flera dagis som inte smörjer, eller om det bara var dom som var lite "knepiga".

• Svar på tråden Använda solskydd på dagis?
  • My Lovely Little Lumps

vårat dagis smörjer men jag smörjer alltid in sonen på mogronen med innan man går till dagis eftersom det inte är bra att smöra precis innan man går ut då det kan börja koka i huden.

• delfinen80

På vårat dagis så får man ta med själv oxå smörjer dom in under dagen....

Men jag smörjer även in dom innan vi går till dagis, bara för att vara på den säkra sidan!!!

• FinaLina

På Elsas dagis så smörjer de om man tagit med solskydd till barnet och bett om att de ska smörja, inte annars...

• Lilla Linnéa

PÅ barnens förskola smörjer personalen in barnen när det är soligt ute. Solkrämen får man ta med så den finns där. Vi brukar också smörja in barnen på morgonen innan de åker till dagis.

• Jennie med ie

När det gäller andra- och tredjehandsinformation sådär så är det svårt att veta vad som egentligen sades... Men, jag har svårt att tänka mig förskolor som vägrar smörja in barnen om man ber dem. Däremot kan jag förstå om de inte gör det på alla av ren rutin, och att de förutsätter att de barn som behöver smörjas redan blivit det på morgonen innan de kommer dit så de inte behöver påfyllning förrän på eftermiddagen.

• Aelwa

Hejhej!
    På vårat dagis har de satt upp en lapp där de ber oss smörja in på morgonen samt ta med solskydd så de kan smörja. Är lätt att bränna sig nu när man inte är van vid solen.

Kramar

• anezka

På mina barns dagis har personalen bet om att få solskydd för att kunna smörja in på eftermiddagen och föräldrarna ska smörja på förmiddagen.

tycker det är dålig stil av dagispersonalen att inte smörja barnen då det är jätte viktigt att barnen inte bränner sig. hadde jag varit hon hadde jag kontaktat chefen och tagit ett snack med henne om det.

• fallen

Det som är att många gånger ber man föräldrarna om en bra hatt som skyddar ansikte och nacke från solen och lång ärmat både i tröja och byxa. Detta ger solskyddsfaktor 6. För det direktiv som finns som personalen inte kan säga så mycket om är att man får inte använda solskyddsfaktor på barnen utan det är mer kläderna som ska skydda. Detta har fungerat de år jag har jobbat med småbarn och så har vi inte varit ute mitt på dagen då solen är som värst och då när vi har varit ute har vi hållit till på de ställen där det är skugga. Detta fungerar nog mest på småbarnen.

Fast som förälder vill att barnen sitt ska använda sokskyddsfaktor så får man tillhanda hålla det själv så att det finns på stugan. För en smörjning på morron håller inte hela dagen och om man ska få full effekt av solskyddet så ska man helst smörja in en timme före utgåendet. Så finns det olika produkter som man kan använda som ger total solskydd och då behandlar man kläderna som barnen har i stället för att smörja barnet.

*kram*

• Morbid Mistress

Fast jag tycker det inte det är rimligt att personalen ska smörja in 15-20 barn innan de går ut. Det tar för lång tid samt att jag anser att solskydd, likväl som kläder lämpliga för årstiden är föräldrarnas ansvar. På vår fsk smörjar man själv på morgonen sedan bättrar peronalen på under dagen om det behövs.

• Sannepanne

Vi frågade igår hur de gjorde på vår fsk med solskydd och fick svaret att de inte smörjer in barnen, utan de rekommenderar långärmat och solhatt istället.

Svar på tråden Använda solskydd på dagis?