• satsumas

hjälp!! Kesella och grädde?

Tårtbottnen står nu i ugnen nu...skall göra en tills ikväll.

På receptet skall man ha kesella jordgubb/lime blandat med jordgubbar som ett lager och så skall man bre kesella över och lägga på jordgubbar m.m.

Kan man blanda ut kesellan med grädde? Så tårtan blir lite fluffigare? Funkar det?

Eller är det någon som har något annat förslag?? I så fall får ni gärna  Bombadera mig med dem

Eller ska jag ta grädde, mosad banan och chokladsås i mitten...vad tycker ni? Jordgubbarna som man köper i affären så här års är kanske sura/smaklösa?

/ satsumas
  • Svar på tråden hjälp!! Kesella och grädde?
  • Apif la deuxième

Jag åt helt ljuvliga andalusiska jordgubbar igår! Söta, smakade nästan lika gott som inhemska jordgubbar...

Om du blandar kesella md vispad grädde blir det enligt min mening godare! Men den blir inte lika fast i konsistensen, så då kunde ju kanske ha lite glatin med, bara så det inte rimmer över kanterna.

• Apif la deuxième

Men egentligen tycker jag det är godast med osmaksatt kesella..

Vispa grädde, blanda ksellan i den, sockra. Tina upp frusna jordgubbar, mixa dem, häll i dem i grädd-kesellablandningen, men spara lite vätska i en kastrull.

Blöt upp gelatinblad och låt dem sedan smälta i den upphettade vätskan. låt svalna lite, men inte så att det stelnar, och blanda sedan i grädd-kesellablandningen. Sen kan du sätta det på som fyllning och låt stelna i kylen, och ha på färska jordgubbar

• Apif la deuxième

Och en sak till: Köp jordgubbar på torget istället, det brukar vara både billigare och godare..! Och man brukar få smaka innan man köper

• satsumas

Åh tack för tipsen, nu blir det nog en mumsig tårta!! Jag tror inte de har jordgubbar på torget än. Men jag ska kila ner till stan och titta strax.

/ satsumas
Svar på tråden hjälp!! Kesella och grädde?