• Mia83

Körlektion - backning - knepigt!

Idag på körlektionen var det backning som gällde.
    Runt hörn och lång sträcka längs med kant. Fy vad knepigt det är!
    För det första så blir ögonen så j*kla ansträngda av att jag sitter och vänder på huvudet att jag till slut inte kan fokusera ordentligt. För det andra så fick jag aldrig riktigt grepp om hur jag skulle välja ut ett bra riktmärke bakom att backa mot.
    Hittills har allt gått som på en dans: krypkörning, upp- och nedväxling, högersvängar, vänstersvängar och start i backe.
    Allt det har fungerat mer eller mindre omedelbart, och så kommer den där j*kla backningen och ställer till allt.
    "Brukar" det vara så? Är det ett moment som är svårare att behärska än de andra?
    Vore kul att höra andras syn på saken!

• Svar på tråden Körlektion - backning - knepigt!
  • Pink Rose

Det är så att alla brukar ha problem med något moment, men som alla andra kanske klarar galant. Så det är inget att oroa sig för, det är bara se till så att du tränar enormt på det så att det fastnar Det är normalt och inget som man ska skämmas för, även om man känner sig "dum" som inte klarar det perfekt. Det gjorde jag alla fall.

• Toadstool

Plötsligt inser man vart bakdäcken egentligen sitter och när man måste börja svänga - oftast väldigt mycket tidigare än man från början trott. Försök att tänka på vart bakdäcken sitter! Det är ju de som ska följa kanten först. Och för att du ska kunna göra det så måste du ofta svänga ganska mycket redan när du är vid det ställe där du vill att bilen ska börja krypa runt ett hörn, eller hur?

Snart lossnar det. Lycka till med körkortet!

• Vickan I

Jag hade också jätteproblem med backning, speciellt när jag skulle runt hörn och grejer. Fy, var livrädd att jag skulle behöva göra det på uppkörningen! Men jag slapp, trodde aldrig att jag skulle lära mig det, inte fickparkera heller för den delen. Men sedan började jag på polishögskolan (därför jag tog körkort) och har precis klarat körprovet där och då skulle man bla backa serpentiner runt koner bakåt genom att BARA få använda backspeglarna!!! De hängde upp en filt som täckte bakrutan. Höll på att få panik. Men med övning gick det, fick visserligen öva lite mer en andra men ändå.

Det jag menar är att efter några gånger kommer du inte förstå vad det var som var så svårt innan. För mig tog det säker 300 gånger och hel del svordomar men det kommer. När du har varit så duktig med allt innan blir det ju extra frusterande. Kämpa på.

• elrovi

Hade också problem med att backa runt gatuhörn, hade jag fått det på uppkörningen hade jag nog inte fixat körkortet
    Har haft kortet i 15 år nu och har nog aldrig behövt använda mig av det momentet, finner ut andra lösningar istället. Likadant med fickparkering, åker hellre ett extra kvarter än försöker mig på en fickparkering!!!

• Mia83

Pink Rose

Nej skäms gör jag inte, är bara allmänt ivrig, har en ganska tydlig målsättning med hur snabbt min utbildning ska gå.

Toadstool

Ja bakdäcken är nog bra att ha i tankarna. Sen gäller det ju att lära sig att backa rakt också, vilket var knepigare än jag hade trott.

Får helt enkelt ge mig ut med sambon i helgen och nöta ett par timmar så kanske det lossnar. Känns inte kul att lägga ned lektionstid på ngn som bara kan läras in genom "nötning" så att säga.

• Mia83

Vickan I

Fast jag hade nog blivit glad om jag bara fick använda speglarna, iofs innerspegeln också, för det var just att sitta och titta bakåt genom rutan som ställde till det tyckte jag.

• Toadstool

Mia83
    Det är en bra idé att öva med din sambo. Det där med backning är ju en enkel övningssak som man behöver nöta tills det plötsligt klickar hur allt hänger ihop. Onödigt att skänka pengar till körskolan när du kan lära dig det hemma. Jag övade på allt hemma så mycket som möjligt, sedan skrev jag in min på körskolan. Bokade en massa lektioner, tog de nio första och när de såg att jag bokat in en massa mer så skickade de in mig för uppkörning (fick en tid när de ansåg att de kunde få tillräckligt mycket pengar ifrån mig). När jag fått min tid så avbokade jag resterande lektioner. Alltså körde jag upp genom en körskola men körde det mesta hemma, fixade bara finslipningen på skolan

Det gäller att vara listig

• Pink Rose

Ok, men det är ju bra Men risken är när man är så ivrig att se till att allt ska bli klart på ett visst datum, är att man lätt stressar upp sig för något som går enklare att lära sig om man inte tänker att "Åh, nu försvinner den här körlektionen bara för att jag inte kan ...." Men du har ju sambon som du kan ut att träna med så då är det nog ingen större risk att det blir som jag skrev ovan

Tänk bara att använda speglarna när du ska backa runt ett hörn, och kör saaaaaaaaaaakta. Då hinner du rätta till bilen om den kommer för långt in eller för långt ut
    Att backa rakt så gäller det att du har en punkt långt bak, typ ett träd eller en lyckstolpe som du "siktar" på. Jag fick lära mig att lägga handen igenom ratten när den stod rakt och sedan bara se till så att man inte trycker ned den åt något håll när man backar Svårt att förklara.

• Samantha

I ärlighetens nman!
    Jag har haft körkort i lite drygt 2 år
    och jag har aldrig backat runt ett gathörn!!

• Mia83

Toadstool

Fast i mitt fall har jag planerat att klara utbildningen mer eller mindre enbart genom körskolan, eftersom det är svårt att hitta tillfällen att köra med sambon. Vi har ju en liten dotter som ska ha barnvakt så det blir inte allt för ofta.
    Har räknat med att få ta allt mellan 35 och 50 lektioner och anser att det är en god investering eftersom nu är sista chansen på länge, då jag väntar barn nr 2 som är beräknat till 30/6.

Pink Rose
    Min målsättning är just det, en målsättning, sen inser jag ju att planeringen kan spricka, men det tar jag den dagen det blir aktuellt. Om jag inte har ett tufft mål att jobba mot så slappar jag garanterat av, om jag känner mig själv rätt.
    Appropå att köra sakta, idag var jag väldigt glad att jag är kompis med kopplingen i bilen jag kör.

Svar på tråden Körlektion - backning - knepigt!