• SOLO

Min kanin går på övertid

Stampe, min franska vädur, går på övertid nu. Han är fyllda sex, i somras.
    Någon med erfarenhet av större kaninraser, och deras sjukdomar;hur gamla har de blivit; hur dog de?
    Stampe är en icke-kastrerad fransk vädurshane..

Behövde bara skriva av mig.
    Jag har bilder på honom och minstingen i barnkammaren, om någon vill kika..

• Svar på tråden Min kanin går på övertid
  • Peppa

Åhh vad söt han är!!

hemskt nog så brukar jag bara se döda kaniner å harar (jakttränar med hunden)... men ingen har varit så söt som Stampe. Vi klurade ett tag på att skaffa en som sällskap men vågade inte med tanke på jaktträningen å så... så det blev katt istället.

Sex år låter som en ovanligt lång tid att få ha haft glädjen av en kanin. Hoppas du får ha honom hos dig ett tag till.
    Han var verkligen ursöt!

• Phantera

Hm...
    Jag hade en kanin när jag var yngre, han var lite lik din Stampe till utseendet.
    Han var vädur. Eller kanske bara halvt vädur för ena örat hängde och det andra stod.

Han var en "ute-kanin"...
    När jag tog hand om honom så var han 2-3 år...hade honom bra länge, sen fick en grannfamilij ta över honom...och de hade honom ganska länge också. Tror han blev omkring 10 år utan att överdriva.

Fast mindre djur lever oftast kortare har jag för mig?
    Mår Stampe bra i övrigt och så så kan han säkert leva några år till?
    Ta inte ut sorgen i förskott...njut medans han lever!!
    *kramis*

//Melinda

• Sol

Jag fick en dvärgkanin när jag var 6 år. Den skulle leva i 4-5 år ska de i affären när mamma köpte den. Käre Lille Skutt blev tio år.

• Poena

Jag hade också en kanin när jag var liten som blev runt 10 år (minst). Vet inte vad det var för ras, men en "vanlig" kanin helt enkelt, inte lång päls eller så och normalstor för att vara kanin. Jag tror nog att din Stampe (hette min åxå ) har några år kvar Min Stampe bodde ute på somrarna och i stallet på vintern. Jag var med honom när han dog, han pep till och sedan var han död, skulle tro att han fick hjärtattack eller så...

• Connemara

Min kanin blev 11 år. Han dog knall och fall. Hittade honom uner min säng när jag dammsög. Usch vad ledsen jag blev men tacksam att man slapp det här med att ge honom sista sprutan.

• Joker

Jag var inne och kikade på Stampe. Jättesöt!

Jag har också haft ett franskt vädur, vet dock inte hur gammal hon blev, för hon var vuxen när hon kom till mig.

• Mysan82

6 år ungefär brukar dem mindre raserna bli. dem stora brukar bli runt 8-10 år. sen finns det dem som lever längre.

kaninerna kan ha månag olika sjukdomar, men några av dem kan jag nämna.
    cancer kan dem få även när dem är unga. förstoppning eller diaree så dem kan bajsa ihjäl sig(kanske inte räknas som en sjukdom), astma.

• Maria84

Det är så olika från kanin till kanin... Min äldsta blev 15 år men det var en dvärgvädur. Min äldsta franska vädur blev dock 13 år gammal.

Något som brukar vara rätt vanligt på franska vädurar är ju en ögoninfektion och oftast kommer det när de blir gamla.

Föder upp denna underbara ras, bland annat denna.

• SOLO

Oj tack snälla för alla fina svar!!! Vad glad ni gör mig Har inte ord..

Att jag skrev att Stampe lever på övertid..är för att på djursjukhuset så sade vet. att stora raser (Stampe väger 7kg)..har en medellivslängd på 5½ år Hon påstod att små raser blir betydligt äldre, men stora..
    Hon sade att det var samma med stora hundraser..som St: Bernard, Berner sennen..de blev oftast inte mer än 10-12 år..och att man inte visste varför..
    Men nu ger ni mig hopp tjejer, även om jag vet att det är ett lotteri..

Stampe har haft det mesta man kan ha..kolik 3ggr..ögoninflammation..hudinfektion på testiklarna..samt allra värst..mellanöratsinflammation..förra sommaren..då sade de att det var kört..att endast ett fåtal klarar det..men han fixade det..dock inte utan men..så han är lite märkt av allt han varit med om..men inte så att det sänker hans livskvalite märkbart..

Han är en väldigt glad pojke!

Tack än en gång

• Solaris

Mina kaniner, som var av rasen dvärg-hermeliner,(tror jag), dog när de var 10 år, med några månaders mellanrum.

Svar på tråden Min kanin går på övertid