• mysig10

    sulky på SAS chater??

    Hej alla!
    Pratade just med SAS, de totalvägrar ha paraplysulky med i planet vid chater... har läst här på fl, att fler har fått ha sina vagnar med sig. Men har någon rest och haft SAS som flygbolag??

    Utrymmes skäl, sa dom.. men en ihopfälld minisulky tar ju ingen plats alls!!

    Ska vi chansa och ta vagnen med till gaten i alla fall??

  • Svar på tråden sulky på SAS chater??
  • bustjejen

    Man brukar kunna ta med sulkyn till gaten. Sen lastar de in den i bagageutrymmet därifrån. När man kommer fram så tar de fram sulkyn vid nästa gate.
    Så har det funkat när jag har flygit. Det gäller att prata lite snällt vid incheckningen så brukar det funka.

  • Kaosspassageraren

    Ingen plats alls? Upphör vagnen att existera om den fälls ihop? Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Ett flygplan har ju begränsat med plats ombord och SAS prioriterar förmodligen annorlunda (eller har mindre plats ombord) än andra flygbolag. Har de sagt att vagnen inte får tas in i kabinen får den inte det och jag tycker inte att det är särskilt schysst mot kabinpersonalen att ställa dem i en situation där de "måste" acceptera något som inte är OK.

    Det jag funderar på är om du kan ha missuppfattat. På många plan kan man ta med ngt till gaten, som sedan inte får tas in i _kabinen_, utan läggs i lastutrymmet av check-in personalen. Kan det vara OK tro? Kan kanske vara värt att höra i alla fall?

    Att ha en massa paraplyvagnar i kabinen skulle jag inte vilja, var ska handbagaget få plats då?

  • Moomin

    Vi har flugit mycket men alltid checkat in vagnen. På nästan alla flygplatser finns det lånevagnar eller så finns det barnsits på bagagevagnarna.

  • bustjejen

    Kaospassageraren: Jag menar också att de lastar in sulkyn i lastutrymmet, men från gaten. I kabinen kan jag aldrig tänka mig att man får ha en sulky.

  • Kaosspassageraren

    bustjejen: Jag skrev alldeles för långsamt, så jag såg aldrig ditt inlägg ! Jag håller precis med dig, och förhoppningsvis har det blivit ett missförstånd så att TS kan ta med sig vagnen till gate och att den lastas i hull där.

    Nä, paraplyvagnar i kabinen verkar inge vidare ur ngn aspekt. Skulle inte vilja ha dem kringflygande i en nödsituation. (Fast man kanske har större problem än paraplyvagnar då... ?)

  • mysig10

    enligt SAS måste man checka in vagnen, de har ingen personal som kan tahand om vagnen om man har den enda fram till gaten..

    I tidningen Mama, för något nummer sedan..va det en resebilaga. I den stod det att man visst skulle få ta med sig sin paraplysulky in i carbinen, om den va ihop fälld man skulle stå på sej omj personalen vägrade...

    Enligt SAS får man däremot ha vagnen med sig i carbinen vid regulgära flygningar... personalen tar hand om den då...

  • nattinattio

    det är väll ingen sulky som som klarar av måtten för handbagage ?? dvs ca 45*35*20 cm (kan ju variera nån cm mellan olika bolag å plantyper)

  • Kaosspassageraren

    Men det är väl inte Mama som bestämmer över företagen?! Flygbolag jobbar för att bibehålla säkerheten ombord, inte för att jäklas med sina passagerare.

    Är det ngn form av charter som SAS anordnar (gör SAS det?) eller är SAS transportör åt ngn annan? Det skulle ju kunna förklara skillnaden i inställning mellan charter/reguljärt, eller så är det väl en högre beläggning i planen vid charter, vilket gör att man har mindre plats ombord.

    Det låter som att du måste checka in vagnen om du ska flyga SAS-charter. Jag tycker det vore dålig stil att ta en strid med kabinpersonalen om ngt de inte råder över.

  • casseopea

    Vi har flygit flera gånger med en Carena Kobbe, och det har varit olika varje gång. Förra året fick vi rulla den till gaten och sen lämnade vi den till personal just vid ingången till planet som tog de. Sen fick vi tillbaka den när vi kom fram. Däremot gjorde SAS inte det sist på inrikesrutten. Då fick vi vika ihop den och sätta upp den på bagagehyllan inne i planet. Turligt nog ryms den som handbagage. Utomlands låter de en ta med vagnen ända till planet för de har inga lånevagnar som vi har på svenska flygplatser...


    Anna
  • Ruter

    Om du har en vagn som går att vika ihop så den uppfyller måtten för handbagage går det bra att ta med den in i cabinen. Finns vagnar som det även följer med en väska att lägga vagnen i. Detta förutsatt att ni inte överskrider antalet handbagage. Vagnen räknas också som ett handbagage så ni kan inte ha en varsin väska och sen vagnen. Detta förutsatt att vagnen följer måtten för handbagage. Har aldrig varit med om att en vagn får finnas inne i cabinen om den är större än handbagagemåtten. Då får man checka in den som vanligt bagage. Vi har flyget mycket med sas. Både med vagn som varit större än handbagage och då checkat in den. Men även med en liten vagn som uppfyller kraven på handbagagereglerna och haft den som ett av våra handbagage. 

Svar på tråden sulky på SAS chater??