• Lillskruttan

Grannen röker!

Är så irriterad! Vi har bott i vår lägenhet sedan december så detta är första sommaren här. Saken är den att min granne röker ute i sin trädgård så att det luktar in i våran lägenhet Sååå irriterande nu när det börjar bli varmt och man vill kunna ha fönster och balkongdörr öppen. Hon har ju "rätt" att få röka i sin trädgård så det känns lite som en låst situation. Dessutom finns det en massa andra saker som vi stör oss på (fester varje helg osv...) så det känns bara blähhh. Man vill liksom inte komma och klaga på en massa saker samtidigt... Rökandet känns bara så otrevligt nu när jag är gravid å har en lite dotter på anrt två... man vill ju kunna vädra när det är varmt....
    Inget kul med passiv rökning...

• Svar på tråden Grannen röker!
  • Psarou

Jag tror att man får röka på balkongen, enligt lag. Men du kan ju alltid vänligt fråga och berätta hur du mår när röken kommer till dig. Förklara att du är känslig och ifall de kunde röka lite längre bort eller någon annan stans.

• cameron

Samma problem här. Igår fick jag nog och tog ett snack med vår balkong-rökande granne. Förklarade situationen för honom, dvs att jag är gravid och att lillan kommer att titta ut om två veckor, att vi får in all hans rök i lägenheten och att det kommer att bli ohållbart att ha en liten bebis sovandes i röklukten (rökens första anhalt är i vårt sovrum och där ska även bebisen sova). Till min stora förvåning håller grannen med om att så ska vi ju inte behöva ha det Han erbjuder sig att röka under sin köksfläkt istället och undrar om det är ok för oss. Även om det kanske inte är det fräschaste att röka inne i lägenheten så underlättar det ju vår situation betydligt. Nu kan vi ha vår balkongdörr öppen utan att riskera att behöva få in ett stort rökmoln var tionde minut Så mitt tips är att ni andra som har samma/liknande problem ska prata med era grannar. För ibland är folk riktigt tillmötesgående

• terras

Mina grannar är också rökare. Det är inte bara det att det kommer in via balkongen när de röker utan det räcker med att de öppnar sin balkongdörr så kommer en unken äcklig lukt ut. Övriga årstider och även nu så sipprar det in via ytterdörren för någon har tydligen otroligt svårt med att låta bli att röka när de transporterar sig i trapphuset. Har hört att det var en granne som blev stämd eftersom han rökte på balkongen men jag vet inte hur det gick.

• ExAnimo

Jag kan förstå att det är jobbigt med att få in andras rök i sin lägenhet. Både pga allergi och pga att det luktar ju otroligt illa.

Men hur ska dessa rökare ta sig till?

* Dom får inte röka i sin lägenhet pga barn i hushållet. (kan jag mycket väl förstå och hålla med om att det är förjä***gt om man gör.)

* Dom utan barn får inte röka inne för röken sprids vidare till grannar via ventilaionen. ( finns även klausuler i vissa hyreskontrakt att man kan bli betalningsskyldig för nya tapeter i inrökt lägenhet.)

* Rökarna får inte stå på balkongen och röka för det sprids till grannarna.

* Rökarna får inte stå på sin uteplats pga samma anledning som ovan.

* Rökarna får inte röka i trapphuset. (Kan jag också förstå mycket väl.)

Men vart ska rökarna ta vägen? ska dom springa ut till skogen?
    Då lär det vara någon som klagar på det också.
    Att kort och gott uppmana alla rökarna att sluta, tror jag inte är en lösning.

Jag hade en granne som rökte som en borstbindare i sin lägenhet, trots att dom hade barn.
    ( När vi ringde på dörren till familjen, vällde det ut stora moln av rök. Trots detta förnekade familjen att dom rökte överhuvudtaget. Därmed kunde dom inte tänka sig att sätta på köksfläkten.)
    Oset kom ner till oss genom köksbänkens ventilation.
    Gäster som kom hem till oss trodde att jag börjat röka igen.
    Det tog upp till ett halvår innan hyresvärden hittade felet.
    Dom tejpade igen springorna i luckan och sedan var problemet löst för oss.

Visst är det otrevligt med rök.

Men man måste nog försöka hitta ett alternativ som kan hjälpa rökarna att finna en plats att bolma utan att störa och därmed minimera icke rökarnas problem.

Hur man än gör så har man ändan bak, som man brukar säga.

• mammutten81

Detta låter hemskt, men det rä INTE förbjudet att röka under fläkten om man har barn, bara för att klargöra.
    Sen tycker jag inte att man ska göra det heller.
    När jag rökte så stod inte jag i trappuppgången, rökte på balkongen eller stod under fläkten.
    Utan jag gick ut och satte mig på parkbänken på gården, låg på en liten gräsmatta utanför, röken nådde inte grannarnas balkonger.

Och på ett annat ställe jag bodde stod jag vid cykelställen, så inte fan behöver man springa ut i skogen!

• Pralin M

Jag tycker att rökare får förstöra sin egen hälsa så mkt de vill, men så fort de stör nån annan så får de faktiskt hitta på nån annan lösning, som tex mammutten81: att gå ut och sätta sig en bit bort. Ring och kolla med hyresvärden eller liknande och se vad som gäller. Finns inga regler så gäller sunt förnuft. Hon har ju inte mer rätt till sin balkong än vad du har rätt till din, eller hur? Bara för hon kanske inte vill röka inne och förgifta sina egna barn så ska hon väl då inte förgifta dig och dina barn?? Prata med grannen och se om ni kan komma på nån lösning.

• oceana

vi har grannar som röker på balkongen..det är lite jobbigt för man måste stänga igen hela tiden...och en sak till två av mina grannar har börjat att grilla med kol grill och det stinker tändvätska och os..jag vet inte vad man ska vända sig till trisst

• Missy Cat

oceana:

Först och främst till din hyresvärd!
    Är du med i hyresrättsföreningen, kan du ju ta upp det där med om inte din hyresvärd gör något

Svar på tråden Grannen röker!