• Flutterby

Plockmat för ettåring?

Vår lillkille är 14 månader och visar intresse för att äta själv (dvs han tar skeden ifrån oss). Han får äta smörgåsar(i bitar) själv, men den varma maten är ju lite svår att hantera än så länge, så jag funderade på att ha lite plockmat vid sidan om? Vad kan man ha? Är ärtor och majs för smått så att han sätter dem i halsen, eller funjkar det? Jag provade med gurka i smala stavar, men då bet han för stora bitar som han satte i halsen.
    Tips, tack!

• Svar på tråden Plockmat för ettåring?
  • Nettis1975

Min tjej, 13 månader, äter majs. (ärtor har jag glömt köpa hem) Jättebra för dem att sitta och pilla med själv.

• Flutterby

Nettis: är det burkmajs eller fryst? Burkmajsen brukar ju ha både socker och salt tillsatt, inte så bra, kanske.

• Nettis1975

Det är sån liten mängd så det är inte farligt. Hon kanske får mellan 5-10 stycken och några av dem hamnar på golvet.

• Nettis1975

Jo, burkmajs brukar jag ge.

Igår åt jag och min sambo ute och då plockade vi ur majsen från salladen och gav henne. Då hade hon att göra medan vi åt.

• atelli

Puffat ris körde vi mycket med! Man köper dem i "säckar" i vanliga livsmedelsbutiker, det är såna som brukar finnas i musli.

• Flutterby

Ska absolut testa! Snacka om att man blir lite sned när skeden med mat åkt i golvet för femtielfte gången! Då är det bara att bita ihop o se glad ut ändå! (tur att jag klär så bra i barnmat! )

• Flutterby

atelli: smart! Hur gjorde ni då? Fick barnet plocka medan ni matade med den vanliga maten, eller?

• Dino78

Ärtor, majs, paprika har min dotter ätit sen hon var typ 8 månader, hon älskar det.
    Gröna bönor, minimajs, morötter, gurka (inlagd och "rå"), korv, strips (gör egna av potatis som jag bara har i ugnen så inget friterat)...ja, i stort allt går nog ner hos min lilla tjej.

• atelli

Han fick plocka med puffat ris när vi åt annan mat... Men det går säkert att kombinera med att mata med den vanliga matningen!

Vi fick iden när vi var på ett-årskontroll o BVC hade puffat ris när de kollade grepp o koordination.

Dessutom är puffarna helt naturella, varken salt eller annat. Och mjölkfria!!!

Svar på tråden Plockmat för ettåring?