• Flutterby

Plockmat för ettåring?

Vår lillkille är 14 månader och visar intresse för att äta själv (dvs han tar skeden ifrån oss). Han får äta smörgåsar(i bitar) själv, men den varma maten är ju lite svår att hantera än så länge, så jag funderade på att ha lite plockmat vid sidan om? Vad kan man ha? Är ärtor och majs för smått så att han sätter dem i halsen, eller funjkar det? Jag provade med gurka i smala stavar, men då bet han för stora bitar som han satte i halsen.
    Tips, tack!

• Svar på tråden Plockmat för ettåring?
  • Flutterby

Nu har vi testat majs och det gick jättebra! Så bra att han åt upp en burk mat med "bitar" i, vilket han brukar rata annars.

• Iia

Min tjej är 13mån och äter nästan helt själv. Började med ärter och majs (frysta). Fick detta i en egen skål medan jag matade henne. Men det bästa har varit morötter, har kokat dem så de blir riktigt mjuka och lätttuggade - samma sak med äpple och päron. Bara att skära i stavar och koka.

• väntar o längtar

Låt sonen prova att äta själv med en sked. Runt året började sonen "äta" själv med sked och det tog inte lång tid innan han kunde det riktigt bra.
    Fast just nu är han inne i en period där han tydligen bara ska äta med händerna... *suck*

• Tussens mamma

ebba åt all mat som plockmat från 8 mån (med stöd). sedan dess äter hon samma som vi...utan salt till en början. hon är nu 2 år. bara man gör tillräckligt små bitar...

• peppigapia

korv, köttbullar, pasta, ärtor, majs i småbitar..det äter vår 10 månaders o hon sätter väldigt sällan i halsen...

• Bebisens mamma

När vår lillkille (nu 16 mån) var 14 månader satt han sedan länge tillbaka och åt med oss. Vi äter tillsammans hela familjen och han äter samma mat som oss, fast allt är ju inte gott ännu. Det mesta smakar han i alla fall på och det gjorde han redan då han var 14 månader.

Mitt svar blir m.a.o att du kan ge din lillkille precis vad du känner för och har hemma! Lite försiktig med salt ska du ju fortfarande vara, och själva undviker vi fortfarande de livsmedel som inte rekommenderas till barn under året. Det känns tryggast så (ett tag till) för oss!

Lycka till! (Glöm inte att ge er lille egna bestick!)

• peppigapia

....alllt som ni äter bara det är tillräckligt mjukt o i små bitar borde ju funka

• Fille Fjonkan

Tösen är 13 månader och äter helst själv. Vanligtvis får hon samma mat som oss nu till middag. Favoriter (lättast för henne att äta själv) är ugnspannkaka i bitar, makaroner och ris.

• Bebisens mamma

(Vår pojke får exempelvis ett HELT skalat äpple at äta själv, och han gnager själv av lagom stora tuggor, så man behöver inte alltid vara sådär superförsiktig och göra pyttebitar till de små. De klarar det där med att tugga och bita av oftast galant! Självklart under uppsikt!)

• student

BLODPUDDING!!! Min son snart ett år fullkomligt älskar bitar med blodpudding o lite lingonsylt till! Han har ätit plockmat själv sen han var ca 8 månader- vägrar annan mat!

• Veladis

Dottern åt själv, hon gick ju på förskola också, i den åldern. Varm mat, inget problem, bara den får svalna lagom först. Småplock som är populärt är ju grönsaker i lagom bitar... Lite beroende på hur mycket tänder barnet har och hur vant det är att tugga.

• Flutterby

Jag provade äppelklyftor i går, men han kunde inte tugga bitarna han bet av. Ska prova makaroner o lite annat smått o gott.

• PandaMamma

Vår minsting är 10½ månad och har sedan en månad tillbaka ätit nästan allt själv, pastaskruvar (delade), finskuren kyckling, chickybits, fiskpinnar, fiskbitar, potatis, bulgur, kokt broccoli, äppelbitar etc etc etc. Han får i stort sett allt vi äter fast i små bitar på ett "IKEA barnstols-bord" eftersom allt vad tallrikar heter kastas lång väg.

Han har inte särskilt många tänder så det fascinerar mig att han äter allt (två tänder där nere) men enda sättet att få honom att äta är att han får äta själv...så vad gör man

Svar på tråden Plockmat för ettåring?