• Nelly05

Färga kläder???

Jag behöver hjälp av er kunniga FL:are. Har köpt en klänning i polyamid och polyester som är vit. jag skall på bröllop så den får inte vara vit utan jag har köpt en textilfärg samt fixeringssalt. Nu till frågan..kommer det funka att färga den då det står på färgförpackningen att man kan färga bomull, lin samt viskos. Förtör jag klänningen om jag försöker? hjääälp!

• Svar på tråden Färga kläder???
  • Vickan I

Polyamid och polyester drar inte åt sig färg lika bra som naturmaterial så jag tror det är stor risk att klänningen kan bli flammig....men är ingen expert. Av erfarenhet dock tycker jag det är svårt att få fin färg även när man färgar bomull så konstfiber låter lite vanskligt tycker jag. Är det en favvo tycker jag du ska låta bli att chansa.

• Nelly05

gahh..fast jag har inget annat att ha på bröllopet! ingen annan som färgat konstmatreal?

• sweetpea

Jag skulle aldrig ens försöka. Det kommer inte att bli bra. Jag vet hur det blir när man färgar bomullsfärg med syntettråd - själva plagget blir kanske den färg om man vill, men tråden är lik förbannat samma färg som förut.

Svar på tråden Färga kläder???