• Upptagen

Hund som äter kattbajs...

Min hund är som besatt i kattlådorna, och käkar även kattbajs som hon hittar ute... Om hon sedan kommer och andas å kanske slickar på mej, vad kan hända då? Vad ska man göra?

• Svar på tråden Hund som äter kattbajs...
  • isabell22

Jag har itne problem med att hunden äter bajs men däremot brukar jag plocka bort kattbajset så fort det går eftersom det luktar illa... det är inte så svårt;) Men du börj nog byta foder. Sen kanske din hund kakar kattskiten när ni är borta.... men gör den det när ni är hemma så kan man j ta bort det istället. éller placera kattlådan så inte hunden kommer åt.

• amathea

Hills foder är kanonbra...
    Tror inte det har så mycket med fodret att göra om hon/han äter Kattbajs.
    Som någon sa tidigare, så innehåller kattmaten mer kött, vilket gör att hunden tycker att kattbajs luktar kött.

En annan sak som veterinären berättat:
    När en hund ätit kattbajs, precis efter, är hunden ändå renare i munnen än va människan är efter att borstat tänderna.

*värt att tänka på*

Förövrigt tycker jag att du ska kontakta veterinär.

• Mickie

Jag har inte läst alla inlägg ovan, men är det inte kattsand väldigt giftig?

Tänker främst på dig men också hunden, hade nog försökt hålla hunden borta från kattlådan.

• Knytets mamma

Det enda som kan hända bortsett från allt annat ovannämnda är att hunden via kattavföringen får toxoplasmos. Vilket i långa loppet gör att hunden blir immun, och tror inte att du behöver oroa dig för toxoplasmos då du mer stor sannolikhet är immun i och med att du även själv har katt.

• tomtan

Köp ett pulver som man blandar i kattlådan för att det inte ska lukta så mycket kattpiss..det gillar inte hundarna..

• Upptagen

Det e så att hunden äter kattbajs när vi är hos mina föräldrar som har fyra katter. Det är ganska jobbigt att plocka ur lådan varenda gång någon av katterna har varit där...:) Lådan står på ett ganska svårt ställe för henne att ta sig till, men hon lyckas ändå ibland. Och ute är det inte så mycket att göra. Det bor miljarder katter i området, och hela trädgården är full...

Tror inte att kattsand är giftigt, för min vovve är en mycket pigg och aktiv hund och hon har inte varit dålig på något sätt, inte ens magsjuk!:)

Men jag har köpt nytt foder idag, så vi får se om det blir någon skillnad! Tyvärr tror jag faktiskt att det är så att hon känner kattmatslukten i kattbajset på något sätt, och det är därför hon äter det... men jag hoppas såklart att det blir förändring med fodret! Tack för alla vettiga svar!:)

Sen måste jag bara kommentera det som någon skrev:

" Hej
    Måste bara säga att jag inte förstår hur man kan låta sin hund slicka en i ansiktet - usch!"

Det var en väldigt onödig kommentar...:) Jag låter visserligen inte min hund slicka mig i ansiktet, och tycker själv inte om det, men jag bryr mig inte ett dugg om någon annan tycker det är mysigt... det är väl upp till var och en?

• Xtra

Tussilago... har du snott min hund?

Min hund är exakt likadan, han ÄLSKAR både kattbajs och kattmat. Jag har helt enkelt gjort så att jag lärt honom hålla sig borta från kattlådan. "Låt bli kattbajset, annars blir matte förbannad!" Förut fick jag ha en skiva för toadörren som katterna utan svårigheter hoppade över men hunden fick snällt stanna kvar på andra sidan, nu har jag toadörren öppen och kattbajset får ligga kvar!

Tyvärr funkar det inte ute eller hos kompisar som har katt - han tror att det är bara lådan som är förbjuden. Men det är struntsamma för mig... värre var det för nån vecka sen då en av katterna hade diarré och bajsade ner golvet i SOVRUMMET kl.04 på morgonen (ni kan gissa hur härligt det var att vakna till stanken, va???) och hunden hann kalasa på kattdiarré (förlåt!) innan jag hann städa upp. Behöver jag säga vem som INTE fick sova bredvid matte sen?

Och... min hund äter Royal Canin torrfoder, ett högklassigt foder så MATEN kan det ju inte vara fel på här inte...

• hallonmissen

Känner igen mej...våran hund hade en period då hon var helt besatt av kattskit. Vi satte en säkerhetskedja på toa dörren så att hon inte kom in...katterna är ju mindre så det var inget problem för dom. Nu har hon slutat med det så nu är det bara att ha öppet som vanligt. Jag personligen ttror inte det har med fodret att göra utan en fråga om att få uppmärksamhet. Vi reagerar ju ganska starkt på det här beteeendet och vissa hundar kan tycka att det är jättekul.

• Andrundrun

Har också en vovve som äter (älskar) kattbajs. kalasar på det överallt. tar med det upp på övervåningen i sängen och äter. Uhh... Mysigt är det väl inte direkt. han är dock bara 15v. han vet om att han inte får äta det o skäms ifall han har gjort det men han kan ändå inte låta bli. smyger in till kattlådan på nätterna o passar på o äter när vi sover. vi köper maten på ett ställe som de bara har "bra" (dyr) hundmat. ska dock byta o se. äter även har/rådjursbajs ute på tomten. dock inte hundbajs. Får se hur det går.

• tribal

*yack*

Hade en hund en gång som var likadan. Hon hade exem också, så hon fick det dyraste av alla dyra foder, men det spelade henne ingen som helst roll - kattens skit var mumma, helt enkelt. (och tillåt mig att åter kvälja mig... *yack* igen)

Det är väl som så att man helt enkelt får försöka ha koll på vad vovvsegull pysslar med så man kan försöka uppfostra dom till att låta bli. Det gick inte med min hund - hon fattade att hon gjorde fel, men hon kunde bara inte avhålla sig (tjoho, vilket beroende...)

Tja, jag har tyvärr inga schyssta tips och trix, ville bara sympatisera en stund...

Lycka till!

• LinaT

Tror faktiskt inte att kattbajsätandet hänger ihop med vilken mat man ger. Vår förra hund åt, vår nuvarande hund äter och då har de båda ätit både dyra och billigare hundmatssorter. Nuvarande jycke äter Royal Canin för storvuxna raser, vilket ju är ett utmärkt foder men hon käkar bajs i alla fall.

Det enda man kan vara glad över just nu är att det inte är vår. Minns ni hur de blir, våra små raringar, när allt gammalt bajs tinar fram...? Jag brukar med glädje låta hundar slicka mig i ansiktet (håller med om att det var en dum kommentar tidigare), men om hon hinner käka sådant där får hon gott vänta ett bra tag...

Svar på tråden Hund som äter kattbajs...