• Karola

Frågor om högt FSH

Hej! Jag fick precis samma besked i nästan samma situation. Det skulle inte vara mig det var fel på utan min sambo. Det blev tvärtom. Jag har ett FSH värde på 14. Det betyder att jag under en IVF behandling producerar färre ägg än någon som inte har högt FSH värde. Det är segare att få till ägg helt enkelt.

Det är ett stort problem eftersom det blir lite spill på vägen. Att man har x antal äggblåsor vid ultraljud, kan bli färre äggblåsor man får ut vid äggplockning, som kan bli färre ägg, som kan bli färre ägg som befruktas, som gör att urvalet av ägg att plantera in blir mycket litet. Visst räcker det i teorin med ett toppägg, men då har mn inte råd med något spill. Och "spill" blir det ju nästan alltid vad jag har förstått.

Jag hade på mitt sista ultraljud 4 äggblåsor (inte så mycket)och vi ska till doktorn i morgon och se....

Lycka till!

/K

• Karola

Hej!

Jag är på fösök ett. Jag fick till slut ut fem mogna ägg (av nio ägg totalt. Nio blåsor) vilket jag är så otroligt lycklig över. Det såg väldigt trögt ut på de fyra ultraljuden vi var på och jag hade m.e.m. maxdos på injektionerna. På det första ultraljudet hade jag tre mikrostora blåsor och läkaren var mycket bekymrad och jag bara grät och grät när jag kom hem. Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli äggplock ens men det tog sig. Jag injicerade i 16 dagar vilket är rätt länge. Av de fem blev bara ett befruktat (FSH 14 på mig och sedan dåliga spermier, puh!!). Detta lilla enda har delat på sig precis som det ska och var tydligen fint och sedan tre timmar tillbaka är jag en ruvare!

Jag och sambon klamrar oss hela tiden fast.....

Kram K

Svar på tråden Frågor om högt FSH