• H o p e

Frågor om högt FSH

Hej alla,

Jag hoppar åxå på denna tråd. Vår situation ser lite annorlunda ut eftersom vi är två kvinnor men min sambo har dock samma problem som ni. Hennes FSH-värde låg på 12. Efter det beskedet skulle ytterligare ett prov tas med stimulering av äggstockar med pergotime. Nu är även det gjort och vi väntar med vånda på beskedet. Det är tydligen så att om de sammanlagda värdet av de två resultaten överstiger 25 så brukar inte ens IVF fungera. Detta betyder att värdet inte får vara över 13 i vårt fall. Har ni fått samma besked om de sammanlagda värdena?

Vad har ni för FSH-värde?

Kram till er alla!

• H o p e

Finn det två olika skaler/värden man mäter FSH med? Min sambo hade ett värde på 12 och man ska ligga mellan 1-10. Någon som vet om det värdet är mätt i iu/l?

• H o p e

Hej igen!

Tänke kolla om någon har riktigt bra koll på det här med provtagningen. På www.linne.se/resultat/ står det följande:Hormonproverna som kompletterar ultraljudsundersökningen är ettt s k klomifentest. Det innebär att hypofyshormonet FSH mäts i blodet dels i tidig menscykel, dels efter att patienten tagit en kur med tabletten Pergotime. FSH- värdet har visat sig vara en bra mätare på äggstockarnas vitalitet, "kraft", (låga värden bra, höga värden sämre) och på så sätt vilken chans paret har att lyckas. Pergotime stimulerar ägglossningen och "belastar" äggstockarna så att de som bara har en lätt nedsatt kraft avslöjar sig i form av stigande FSH-värden efter tabelettkuren.

Men får gyn sa att om vi får ett högt värde så att det sammanlagda resultat av det två testgångerna blir mer än 25 så är det kört. Men om man läser denna text så verkar det ju som att man ska få ett högt värde efter stimulering med pergotime för det indikerar att det endast rör sig om en lätt nedsatt funktion...kliar mig i huvudet...

Någon som förstår och kan förklara för mig???

• H o p e

Hej, min sambos värde låg på 12 cd 3 och sedan med stimulering av pergotime låg det på 6,8 cd 10. Någon som kan hjälpa mig att reda ut hur vi ska tolka siffrorna? Är det IVF som gäller för oss tror ni? Har läst att om värderna är väldigt varierande är det värre än om de ligger stabilt. Räknas dessa värden som väldigt varierande?

Jag förstår inte varför det alltid ska vara så svårt att få raka och klarar besked från läkare? Känner mig alltid som ett UFO med 1000 frågor efter kontakt med dem

Svar på tråden Frågor om högt FSH