• Längtande K

Måste man börja äta järntabletter efter vecka 20?

Har inte kollat mina järnvärden sedan jag var i vecka 11, men då var de jättebra. När jag var på möte med andra blivande mammor i vecka 20 så sa den BM vi hade där att man som gravid ska börja äta järntabletter efter vecka 20 om man inte gjort det tidigare. Men jag vill ju inte äta tabletter i onödan utan vill ju kolla mina värden först!? Ska man verkligen börja äta utan att veta hur ens värden ser ut?

Min mage är väldigt känslig och jag vet att järntabletterna kommer att göra den helt galen, så kan jag undvika så gör jag gärna det. Äter leverpastejsmörgåsar varje dag och dricker juice med extra järn, så kosten är det inget fel på.

Vad tror ni? Kan jag vänta till de testar mina värden om två veckor och i så fall börja äta tabletter då - eller ska jag ta i förebyggande syfte? Är det farligt för barnet om jag inte får i mig tillräckligt? Jag är ju relativt pigg än så länge, men visst sover jag gärna middag på helgerna och vilar efter maten på vardagarna. Hmm...man vill ju absolut inte riskera att bebben ska må dåligt!

Kattis v 21+1

• Svar på tråden Måste man börja äta järntabletter efter vecka 20?
  • Autumn

Du behöver inte äta järntabletter om inte dina värden är dåliga. Det finns dom som inte äter en enda järntablett under hela graviditetn, även om de flesta behöver ta tillskott. Vänta du tills du har kollat upp dina värden. Bebisen tar vad den behöver ifrån dig, så det är du som blir lidande om någon av er blir det. Ett tips om du behöver äta järntillskott är att prova blutsaft, det ska vara snällare mot magen.

Autumn// v39

• penapöna

Jag vill också undvika järntabletter, min första bm ville tvinga mej börja med dem redan i v 10 eftersom hon tyckte jag hade lågt värde (124 tror jag) men jag bytte bm och hon tyckte mitt värde var jättebra. Jag har krävt att få fler Hb kontroller än vanligt eftersom jag inte tänker börja med järntabletter innan värdet är lågt.

Jag tror inte det är farligt för barnet, den tar väl vad den behöver, det är ju du som blir orkeslös och får huvudont och så om järnvärdet är lågt. Det bästa är väl att prata med bm om hur du känner.

• PuhBjörn

Vilken konstig BM!!! Man behöver absolut inte äta järntabletter om man inte har lågt värde!!!! Och det är inte farligt för barnet om du nu har lågt värde, det enda är att du blir trött av det!! Jag är i v.29 och har fortfarande inte tagit en enda tablett! Har bra järnvärde!!!

• Blackwinged

Jag behövde aldrig äta järntabletter under hela graviditeten.. Så det måste man inte

• Maggis Nervis

Jag fick börja äta Dureferon när mina värden var låga efter v22 och jag hade problem med magen i början (hård) men ihop med mina vitaminer (vitamineral kvinna) så blev magen precis som vanligt! Jag tror det finns nåt som heter blut-saft eller nåt liknande som tydligen är en riktig järnkick kolla om du inte kan testa det isåfall! Lycka till! /Maggan BF-2

• Papagena

Det viktigaste är väl att inte hamna i ett dåligt värde (och det kan man säkert undvika med riktigt bra kost). Har man väl fått dåliga järnvärden är det svårare att vända på det - en läkare nämnde att kroppen har depåer så att det kan ta veckor innan det järn man stoppar i sig ger ett bättre värde i blodet. BM sa att varje graviditet tar så mycket att det kan vara svårt att få upp värdena igen till graviditet nr 2 (men då antar jag att det handlar om en riktigt kraftig järnBRIST). För mycket järn i tablettform är inte heller bra - så ät på av bra mat!

• kam

Min barnmorska gav mig också ett recept på järntabletter som jag skulle ta från v.20. Jag hade kanonvärden, 138, men det var så ofta som man fick järnbrist så jag fattade som att det var en ren rutin att kärka tabletter och kommer att göra det också.

• LindaV

Jag hade jättebra värden (140) på inskrivningen, men i fredags var jag hos barnmorskan igen. Jag berättade att jag kände mig lite trött och då ville hon kolla mitt blodvärde. Då hade det sjunkit till 114, trots att jag äter minst lika bra nu. Bm sa att det är svårt att få i sig tillräckligt med järn under graviditeten, även om man äter en jättebra kost.

Hälsningar Linda
    (v 18+6)

• Maya

Hej. Du kan lugnt vänta. Vissa behöver fasktiskt inte äta järntabletter under graviditeten även om de flesta får göra det förr eller senare. Jag hade bra värden hela tiden jag var gravid och slapp det som tur var, som du skrev brukar de ju inte vara så kul för magen.

Svar på tråden Måste man börja äta järntabletter efter vecka 20?